U ovom blog postu podsetićemo se velikana F1 Ajrtona Sene i njegove neverovatne karijere
U OKTOBRU 2020. karavan Formule 1 vratio se u Portugal po prvi put od 1996. Ajrton Sena je pobedio u svojoj prvoj trci Formule 1 na Velikoj nagradi Portugala 1985. održanoj u Estorilu.
Velika nagrada Portugala se sada održava na međunarodnoj stazi Algarve blizu Portimaa.
Ajrton Sena i njegov rani život
Ajrton Sena da Silva, jedan od najvećih vozača Formule 1, rođen je 23. marta 1960. u Sao Paulu, glavnom gradu istoimene brazilske savezne države, kao sin bogatog industrijalca koji je ubrzo razvio interesovanje svog sina za automobile.
Sena je seo u svoj prvi karting kada je imao četiri godine.
Ušao je u zvaničan šampionat u karting trkama odmah, kada mu je lokalni zakon dozvoljavao kada je napunio trinaest godina.
1981. Sena se preselio u Evropu, gde je učestvovao u britanskom šampionatu Formule Ford 1600, koji je osvojio.
1982. Sena je osvojio još dva šampionata: britansku i evropsku Formula Ford 2000.
Sena je ušao u šampionat Formule 3 1983. godine, gde je razvio rivalstvo sa Martinom Brundlom i gde je osvojio prestižnu Veliku nagradu Makaa.
Nakon testiranja za timove Formule 1 kao što su Vilijams, Brabam i Meklaren, Ajrton Sena je na kraju sa Tolemanom obezbedio svoje mesto u Formuli 1 1984.
Ajrton Sena u Formuli 1
Senin prvi bolid Formule 1 bio je Tolemanov TG183B, koji jednostavno nije bio dovoljno brz da se takmiči sa mnogo bržim automobilima koje su vozili velikani drugih sporta kao što su Alen Prost, Niki Lauda, Keke Rozberg, Nelson Pike, Najdžel Mensel…
Ipak, Sena je došao do prvih bodova u svojoj drugoj trci u Južnoj Africi, nakon što se povukao u prvoj nedelji šampionata zbog problema sa motorom na svom domaćem krugu u Brazilu.
Senu su primetili stručnjaci kada je vozio veličanstvenu trku u Monte Karlu, na kraju završio kao 2. pre nego što je trka prekinuta zbog obilnih padavina.
Svoju prvu sezonu završio je sa tri podijuma i 13 bodova, što mu je donelo prelazak u Lotus gde će provesti tri godine svoje karijere.
Sena je ostvario svoju prvu pobedu na Velikoj nagradi Portugala 1985. u Estorilu pod kišnim uslovima.
Uprkos tome što je imao nepouzdan automobil, Sena je postigao još pet podijuma te sezone, uključujući pobedu na Velikoj nagradi Belgije i uspeo je da osvoji sedam pol pozicija u tom procesu.
Njegova druga godina sa Lotusom bila je uspešna. Sena je ostvario dve pobede, od kojih je značajna u drugom kolu u španskom Herezu gde je završio ispred Najdžela Mensela za četrnaest hiljadu sekunde! 1986.
Sena je ostvario još jednu pobedu u Detroitu i još šest puta je bio na podijumu.
U svojoj poslednjoj godini vožnje za Lotus, Sena je ponovio uspeh iz prethodne godine, pobedivši u dve ulične trke zaredom (Monte Karlo i Detroit) i osvojivši još 6 podijuma.
Time se popeo na treće mesto u šampionatu vozača. Međutim, Sena nije bio zadovoljan brzinom svog Lotus bolida pokretanog Hondinim motorom, pa je tokom VN Italije u Monci najavio prelazak u Meklaren.
Ajrton Sena i Meklaren
Ajrton Sena nije dugo čekao na svoju prvu pobedu sa Meklarenom. Nakon što je diskvalifikovan u prvom kolu u Brazilu, Sena je pobedio na svojoj drugoj trci u San Marinu.
Ovo je bila godina u kojoj je počeo da razvija svoje veoma poznato rivalstvo sa Alanom Prostom, njegovim timskim kolegom iz Meklarena.
Meklaren MP4/4, pokretan Hondinim motorom, bio je najbrži bolid na stazi i osvojio je sve Grand Pri vikende te godine, osim Velike nagrade Italije u Monci.
Sena je osvojio osam Gran pri vikenda u sezoni 1988, što je takođe značilo da je prvi put u karijeri postao svetski šampion Formule 1.
Zanimljiva je činjenica da je tokom sezone Prost skupio više bodova od Sene, ali je Sena imao jednu pobedu više, što je na kraju bilo presudno zbog sistema bodovanja.
Sezona 1989. je bez ikakve sumnje bila vrhunac rivalstva Sene i Prosta. Oba vozača su bila odlična tokom cele godine i sve je kulminiralo na stazi Suzuka na Velikoj nagradi Japana.
Sena je morao da pobedi ovo i sledeće kolo u Australiji da bi osvojio još jedan šampionat.
Međutim, Prost je imao druge planove kada je (namerno?) udario svojim bolidom u Senin na poslednjoj šikani i oboje ih sklonio sa staze. Sena je, međutim, uspeo da nastavi i posle pit stop-a je zapravo pobedio u trci ispred Alesandra Naninija.
Posle trke, Sena je diskvalifikovan odlukom sudija, čime je titulu svetskog šampiona predao svom timskom kolegi – Alainu Prostu. Do danas, ovo je i dalje jedna od najkontroverznijih odluka u istoriji Formule 1.
1990. Prost je promenio tim i otišao da vozi za Ferari, ali su dvojica vozača ostala žestoki rivali.
Sena je te godine osvojio šest trka i ostvario još dva druga mesta i tri treća mesta. I sve je ponovo uzavrelo u Japanu, samo što su ovog puta uloge bile zamenjene.
Prost je bio taj koji je morao da pobedi Senu da bi imao šanse da osvoji titulu.
Sena je osvojio pol poziciju u kvalifikacijama, ali je još jedna kontroverzna odluka pre trke stavila njegovu startnu poziciju na prljavu stranu staze.
To je značilo da je Prost, koji je bio drugi na startu, imao čistu stazu i bolji ugao da napadne u prvom krugu.
Prost je to iskoristio na startu i poveo u prvom krugu. Sena je bio veoma agresivan na svom putu i Prost je odlučio da ne popusti i ne ustupi prostor Seni.
Ovo je rezultiralo nesrećom i oba vozača su se povukla iz trke, što znači da je Airton Sena upravo osvojio svoje drugo Svetsko prvenstvo.
Ajrton Sena je bio dominantan u narednoj sezoni, najviše zbog činjenice da je Ferari zaostajao, a Prost nije mogao da se takmiči.
U konkurenciji je bio Najdžel Mensel, ali Sena je bio previše dominantan i osvojio sedam pobeda u procesu uz još pet podijuma.
Trka pred domaćom publikom u Brazilu ostala je kao jedna od njegovih najupečatljivijih pobeda jer je pobedio u trci uprkos tome što je njegov bolid imao problema sa menjačem.
Sena je osvojio Svetsko prvenstvo sa 96 bodova, najviše što je postigao u karijeri u Formuli 1.
Ajrton Sena – pad u karijeri
Senin pad u Formuli 1 generalno se pripisuje promeni moći među konstruktorima timova.
Upravo je Vilijams-Reno proizveo najbolji i najbrži bolid u to vreme i Senin Meklaren nije mogao da se takmiči sa njim.
Ipak, u sezoni 1992. Sena je uspeo da obezbedi tri pobede i četiri podijuma, ali nije uspeo da stigne više od 4. pozicije u šampionatu vozača. Godine 1993. Meklaren sa Fordovim pogonom bio je malo konkurentniji, a Sena je zabeležio pet pobeda na Grand Prii još dva podijuma.
Međutim, nije mogao da se takmiči sa Alanom Prostom koji je te godine prešao u Vilijams-Reno, osvojio Svetsko prvenstvo i nakon toga se povukao.
U svom ugovoru sa Vilijams-Renoom, Prost je bio izričit u svojoj nameri da Sena ne može biti njegov kolega.
1994. Sena je seo na vozačko sedište Villiams-Renault-a i stvorio scenario tima snova – najbrži vozač u najbržem automobilu. Ali sve se promenilo te godine kada je upravljačko telo Formule 1, FIA, napravilo reviziju pravilnika sporta koji je omogućio Vilijams-Renou da bude dominantan u prethodne dve sezone.
Ukratko, ovo je značilo da Sena sada vozi veoma brz bolid, i dalje najbrži na stazi, ali veoma aerodinamički neefikasan zbog slabe vučne sile i zauzvrat, slabog prianjanja zbog čega je bolid skoro nemoguće voziti.
Nakon što se povukao na prve dve trke sezone, Sena je stigao u San Marino sa nadom da će preokrenuti stvar.
Na nesreću ljubitelja trka svuda, u sedmom krugu trke koju je vodio, Senin auto je napustio trkačku liniju u skretanju Tamburelo, napustio samu stazu i udario u nezaštićenu betonsku barijeru.
Sa samo 34 godine Ajrton Sena je preminuo tog popodneva u obližnjoj bolnici od fatalnih preloma lobanje, a Formula 1 je zauvek potpuno promenjena.
Ajrton Sena – trofeji i dostignuća
Ajrton Sena nije bio jedini vozač Formule 1 koji je poginuo tog majskog popodneva u San Marinu. Roland Racenberger je preminuo tokom kvalifikacija dan ranije. Iako tragično, ovo je bio ključni momenat u razvoju Formule 1, posebno njenih bezbednosnih protokola.
Uprkos postizanju neverovatnih brzina, moderni vozači Formule 1 su sigurniji nego ikada, a ceo sport i dalje stavlja svoj glavni fokus na bezbednost vozača u svim svojim odlukama.
Neke rekorde koje je postavio Sena godinama su “osvojili” velikani sporta svih vremena kao što su Mihael Šumaher i Luis Hamilton. Neki su, međutim, ostali do danas i još uvek ih je teško nadmašiti.
Ajrton Sena i dalje ima rekord za većinu uzastopnih pol pozicija – 8, i najviše uzastopnih početaka prvog reda – 24. Senini nastupi na VN Monaka bili su van ovog sveta, a njegov rekord za većinu uzastopnih pobeda na istoj Grand Pri to dokazuje – Od Od 1989. do 1993. Sena je osvojio Veliku nagradu Monaka 5 puta zaredom.
San Marino je dom još dva Senina rekorda. On drži rekord za većinu pol pozicija na istom Grand Pri-u – 8 (rekord koji dele sa Mihaelom Šumaherom i Luisom Hamiltonom), i zauzvrat, najviše uzastopnih pol pozicija na istoj Grand Prik-u – 7, sve u San Marinu. Njegova 8. pol pozicija u San Marinu bila je njegova poslednja trka.
Pored toga, Sena drži rekord po broju uzastopnih podijuma na istoj Velikoj nagradi – 7, VN Mađarske (deli sa Mihaelom Šumaherom, Sebastijanom Fetelom i Luisom Hamiltonom). I, veoma interesantno, Sena drži rekord po najvećem procentu startovanja prvih redova u sezoni – 100% u sezoni 1989. (ovaj rekord dele sa Alanom Prostom (1993) i Dejmonom Hilom (1996)).
Pri tome je osvojio tri svetska prvenstva (1988, 1990, 1991), ostvario 41 pobedu na Gran priju i 80 podijuma! Da dodamo, osvojio je pol poziciju 65 puta (40% svih njegovih trka) i napravio najbrži krug na 19 trka.
Teško je shvatiti koliko je sport izgubio Seninom smrću i kako bi on uticao na generaciju vozača koja je došla posle njega. Ali njegova dostignuća odjekuju do danas i nastavljaju da guraju Formulu 1 napred.
Za više ovakvih zanimljivih priča iz sveta trka, pratite Blog Sport!
SEO specijalista sa velikim interesovanjem za sport, posvećen istraživanju i deljenju uzbudljivih priča iz sveta Fudbala, Košarke, Formule 1 i Tenisa. Pozivam vas da otkrijete inspirativne sadržaje na BlogSport-u!