BlogSport vam navodi glavne probleme u F1 i kako ih rešiti.
Iz perspektive običnog autsajdera, sve izgleda dobro u svetu Formule 1.
Maks Verštapen i Red Bul prekinuli su 7 godina dominacije Mercedesa; Formula 1 manija je u punom zamahu zahvaljujući uspehu Netflix-ovog Drive to Survive serijala a proizvođači poput Audija i Poršea pokazali su veliko interesovanje za ulazak u ovaj sport.
Međutim, bujajući daleko iznad površine, bezbroj problema rizikuje da naškodi njegovoj reputaciji i da otuđi njegovu bazu obožavatelja koji brzo raste.
Dakle, koji su to izazovi, zašto su važni i da li Formula 1 i njeno upravno telo, FIA, čine dovoljno napora da ih reše?
Formula 1 Kalendar – Novac iznad morala
Davanje prioriteta trkama novčanica nije ništa novo za najbrži cirkus na svetu..
Kada je ovaj sport vodio “poslovni mag” Berni Eklston, nove trke u Bahreinu (od 2004.) i Abu Dabiju (od 2009.) dobile su široke kritike zbog stanja ljudskih prava u svakoj od ovih zemalja.
Liberti Media, vlasnici Formule 1 od 2017. godine, nastavili su sa ovim trendom dodajući trke u Kataru i Saudijskoj Arabiji.
Optužbe za sportsko pranje – i spremnost F1 da to olakša – neće nestati uskoro.
Raketni udar na obližnje skladište nafte tokom trkačkog vikenda u Saudijskoj Arabiji oličio je ova pitanja i bacio sumnju na trku.
Formula 1 je takođe dodala trke u Majamiju (od 2022.) i Vegasu (sledeće godine) kako bi se dopao rastućem američkom tržištu.
Svi ovi novi dodaci najavljuju rekordni kalendar od 24 trke u 2023. godini, stvarajući tri glavna problema koja rizikuju dalje oštećenje sportske reputacije F1
Prvo, želja F1 da prati novac dovodi u opasnost klasičnih kultnih staza koje ne mogu da se takmiče sa novcem drugih bogatih zemalja.
Monaku – krunskom dragulju Formule 1 – bili su potrebni meseci da se pregovara o novom ugovoru. VN Belgije na kultnoj stazi Spa Francorchamps daleko je od zagarantovane posle 2023. godine.
I stari i novi fanovi cene klasične staze, priznajući bogatu istoriju koju Formula 1 ima. Liberti Media bi bilo dobro da to zapamti.
Drugo, postoji ozbiljna zabrinutost za dobrobit osoblja.
Formula 1 uključuje hiljade osoblja, od timova, organizatora događaja i medija. 24 vikenda daleko od kuće od 37 između marta i decembra, sa redovnim putovanjem između vremenskih zona, mnogi članovi padoka opisuju kao “malo” previše.
Treće, nastojanje F1 da izgleda održivije potkopano je nelogičnim kalendarom za 2023. godinu koji će imati veliki uticaj na karbonski otisak sporta.
Trke u Majamiju i Kanadi su razdvojene čarolijom od 3 trke u Evropi, dodajući hiljade nepotrebnih kilometara leta.
Katar je u sendviču trkama u Severnoj i Južnoj Americi – zašto ga ne upariti sa završnicom sezone u Abu Dabiju?
Formula 1 ne pokazuje želju da zaustavi sve veći broj trka, a izvršni direktor Stefano Domenikali sugeriše da bi moglo biti čak 30 trka u budućnosti.
Do sada, Formula 1 nije pokazala interesovanje da se bavi bilo kojim od gore navedenih problema.
Formula 1 i Kontrola trke – život u opasnosti
Formula 1 i dalje pati od negativne reakcije u Abu Dabiju 2021, kada je pogrešna primena sopstvenih pravila bezbednosti bolida dovela do toga da je Maks Verstapen odneo titulu svetskog prvaka od Luisa Hamiltona u poslednjem krugu trke.
Navijači Formule 1 su bili polarizovani ovim događajem, a navijači na društvenim mrežama su ostali neverovatno toksični. Kako i ne bi.
Upravljanje i kontrola trke od strane sudija su od tada pod daleko većom kontrolom, i pala je šokantno daleko ispod standarda koji se očekuju od vrhunca motosporta generalno.
Velika nagrada Japana 2022. bila je mikrokosmos takvih pitanja.
Vozači su bili ljuti kada je traktor za spasavanje bio raspoređen da izvuče slupani bolid, dok su drugi prolazili pored mesta incidenta.
U vlažnim uslovima, vidljivost vozača je bila loša i da je drugi automobil izgubio kontrolu – što je, čak i pri malim brzinama, sasvim moguće na mokrom – životi vozača i redara bili bi ugroženi.
U 2014. Jules Bianchi je izgubio život na istoj stazi upravo po ovom scenariju. Neoprostivo je da FIA dozvoli ponavljanje istog scenarija.
FIA često objavljuje izveštaje o takvim incidentima i redovno ne smatra sebe odgovornim za svoje greške.
Njihovi propusti nesumnjivo nastavljaju da doprinose toksičnoj kulturi na društvenim medijima, koja je nažalost počela da se širi u trkački vikend.
Tokom 2022. godine, povećana količina mizoginije i rasističkog zlostavljanja je prijavljena u krugovima vozača.
Formula 1 i Ograničenje budžeta
Formula 1 je uvela ograničenje budžeta od 145 miliona dolara godišnje za 2021. sa namerom da stvori konkurentnije trke.
S obzirom da će računi za 2021. uskoro biti objavljeni, kruže glasine da su dva tima prekršila propis za nekoliko miliona dolara.
Jedan od ovih timova, Red Bul, osvojio je titulu šampiona vozača F1 sa Maksom Verstapenom.
U vreme kada su pravila kreirana, generalni direktor F1 Ros Bron je rekao: „ Ako na prevaru prekršite finansijske propise, izgubićete šampionat. Ima ozbiljne posledice ako timovi prekrše ove propise.“ Videli smo da od toga nema ništa. Dobili su samo finansijsku kaznu.
Ako, i samo ako je Red Bul prekršio gornju granicu troškova, onda se moraju odslužiti ozbiljne kazne.
Ne očekuje se da će izgubiti prvenstvo, ali druge sankcije kao što je smanjenje vremena testiranja u aerotunelu i/ili smanjenje budućih budžeta bile bi prikladno rešenje.
Formula 1 mora da obezbedi da svoje finansijsko upravljanje shvata ozbiljno ako želi da privuče nove timove i zadrži svoj integritet.
F1 Zastupljenost – minimalan uticaj
Luis Hamilton ostaje jedini vozač crne boje kože u istoriji Formule 1, dok nijedna vozačica nije učestvovala u trkama F1 od 1976.
Formula 1 je spolja želela da se pozabavi očiglednim neravnotežama u svim aspektima F1 kroz svoj slogan „Trkamo se kao jedan“.
Formula 1 je objavila izveštaj u kojem se ističe napredak ostvaren između 2018. i 2022. u smanjenju rodnog jaza u platama, podržavanju početnika inženjera iz nedovoljno zastupljenih grupa i negovanju trkačkih talenata kroz V seriju – seriju trka koja se sastoji isključivo od žena koja deluje kao trka podrške.
Neki od ovih koraka obećavaju i njihov pravi uticaj će se videti tek godinama kasnije – ali Formula 1 definitivno mora da učini više.
Uprkos svom uspehu u dovođenju ženskih vozača u prvi plan, V serija pati od ogromnih finansijskih problema i možda neće moći da završi preostale trke 2022. godine.
Džejmi Čedvik je nesumnjivo najuspešnija vozačica, na ivici da osvoji treću uzastopnu titulu V serije na dominantan način.
Uprkos svojim najboljim naporima, nije uspela da obezbedi vožnju ni u jednoj F1 fider seriji 2022. (F2 i F3).
Čedvik ne može mnogo više da učini da dokaže da zaslužuje šansu. Negativni komentari Stefana Domenikalija, koji je tvrdio da je mogućnost da će se vozačica takmičiti u Formuli 1 u narednih pet godina „veoma malo verovatna“, neće pomoći ovom cilju.
Formula 1 bi trebalo da daje prioritet dugoročnom uticaju iznad gestova simbola u PR svrhe. Međutim, iako to nije tačno poređenje, sportovi kao što su fudbal i kriket nedavno su napravili ogroman napredak u zastupljenosti.
F1 treba da pokaže da čini više da Formula 1 postane daleko pristupačniji sport!
Formula 1 – Šta dalje?
Sa progresivnijom bazom obožavatelja dolaze veća očekivanja da se ispune kritični savremeni izazovi.
Formula 1 do sada nije uspela da shvati mnoge od ovih aspekata. Najviše zabrinjavajuće od svega je očigledna nesposobnost da pravilno upravlja sopstvenim sistemima.
Ukoliko ne može vidljivo da se pozabavi nekim od ovih zabrinutosti, rizikuje stvarnu štetu po svoju reputaciju što će poništiti uspeh njegove sve veće privlačnosti poslednjih godina.
Za više ovakvih zanimljivih blog postova iz sveta Formule 1, pratite Blog Sport!
SEO specijalista sa velikim interesovanjem za sport, posvećen istraživanju i deljenju uzbudljivih priča iz sveta Fudbala, Košarke, Formule 1 i Tenisa. Pozivam vas da otkrijete inspirativne sadržaje na BlogSport-u!