U današnjem blog postu vraćamo se na Formulu 1 i predstavljamo vam najdominantnije sezone u istoriji najbržeg cirkusa na svetu, a to je Formula 1.
Nakon lošeg starta, Maks Ferštapen sa savršenom lakoćom kreće se ka tituli šampiona vozača 2022 u Formuli 1 ove sezone..
Pošto Holanđanin želi da obori rekord po broju pobeda u jednoj sezoni i uzastopnim pobedama, pogledaćemo druge najdominantnije godine F1.
Na ove sezone se često gleda nepovoljno, ali odbegli lider ne mora nužno biti isto što i dosadna godina Formule 1, niti će statistika uvek otkrivati “celu priču”…
5. Najdžel Mensel – 1992
U 56% trka je pobedio
67,5% osvojenih poena
Statistički podaci možda neće biti ništa spektakularni u F1, ali Menselov početak sezone, komanda nad ostatkom grida i pouzdanost ga guraju iznad drugih koji na papiru mogu izgledati dominantnije.
Najdžel Mensel je pobedio u 8 od prvih 10 trka u sezoni i završio najmanje drugi u svakoj trci koju je završio, potpuno nadmašivši timskog kolegu Rikarda Patresea.
Čuveni Villiams FV14-B bio je prilično nadmoćan od svojih rivalau F1, sa timom koji je savladao nove tehnologije kao što je aktivna suspenzija pod maskom dizajnerskog genija Adrijana Njuija.
Nije bilo sumnje kuda će titula otići od samog početka, jer je čuveni Britanac konačno osvojio svoj prvi i jedini šampionat vozača u Formuli 1.
4. Sebastijan Fetel – 2013
U 68% trka je pobedio
84% osvojenih poena
Nije bilo nade za druge vozače…
Sebastijan Fetel i Red Bul su već osvojili 3 uzastopne titule vozača i konstruktora pre 2013. godine, a Adrian Nevei je ponovo besprekorno savladao dizajn bolida.
Lotus, Ferari i Mercedes odneli su pobede u trkama na početku sezone, a kako se završila letnja pauza pojavilo se novo uzbuđenje da bi jedan od timova mogao da odnese titulu u borbi protiv Fetela.
Takva nada je slomljena na krajnje nemilosrdan način.
Sebastijan Fetel je pobedio u poslednjih 9 trka u sezoni da bi svoj broj pobeda doveo do 13 od 19. Njegova doslednost je bila moćna, završivši van podijuma samo dva puta i evocirao uspomene na svog heroja i nemačkog sunarodnika Mihaela Šumahera.
Fetelova sezona 2011. takođe je imala slične nivoe doslednosti i dominacijeu F1, sa 11 pobeda, 83% osvojenih bodova i podijumom u svakoj trci. Ali 2013. njegovo majstorstvo se podiglo na novi nivo.
Formula 1 je imala sreće što su u 2014. godini usledile velike promene regulative, što je donelo novi period dominacije…
3. Luis Hamilton – 2020
U 65% trka je pobedio
82% osvojenih poena
Onaj za koga nikada nije bilo sumnje.
Skraćeni i uveliko izmenjen kalendar sezone u Formuli 1, zahvaljujući Covid-19, nije sprečio Hamiltona da osvoji rekordnu 7. titulu najboljeg vozača u F1.
Mercedes je osvojio svaku titulu od 2014. i odmah je bilo jasno da se njihova prednost u odnosu na grid povećala za 2020. Hamiltona je tek ponekad imao rivala samo u vidu timskog kolege, Valteri Botasa ali to je bilo smešno. Luis Hamilton je oduvao sve.
11 pobeda u 17 trka ne ukazuje na pravi nivo dominacije koji je definitivno postojao.
Luis Hamilton je propustio trku nakon što je bio pozitivan na Covid i verovatno bi dobio još dve trke da nije bilo nekih strateških grešaka Mercedesovog tima u Italiji i Rusiji.
Promene propisa bile su katalizator da se konačno okonča Mercedesovo 7-godišnje zadržavanje nad šampionatom vozača 2021.
2. Mihael Šumaher – 2004
U 72% trka je pobedio
80% osvojenih poena
2004. se osećala kao dominacija u svom najboljem ili najgorem obliku.
Sezonu je definisala nemilosrdna kombinacija uglađenog Ferrari tima sa neprobojnom pouzdanošću, tempom i sjajnim partnerstvom sa dobavljačem guma Bridgestone; lošiji bolid od očekivanih rivala Meklarena i Vilijamsa; a Mihael Šumaher na vrhuncu svojih moći.
Mihael Šumaher je ostvario 12 pobeda u prvih 13 trka u sezoni i osvojio titulu sa četiri preostale trke.
Usledila je samo jedna pobeda iz poslednjih 5 trka, ali sa davno završenim šampionatom, to se ne može posmatrati kao ništa drugo osim naglašene dominacije.
Ovo je bio njegov i Ferarijev peti uzastopni dupli šampionat vozač-konstruktor, a ovaj period dominacije bez presedana aktivno je štetio sportu kao obliku zabave.
Rana dominacija je iscrpila sezonu uzbuđenja pre nego što je ona jedva počela.
Upravno telo F1, FIA, odlučilo je da reaguje i u kratkom roku napravilo velike izmene propisa za 2005.
Promene guma tokom trke bile su zabranjene i to je dalo željeni efekat, ometajući Bridgestone gume i okončavajući strašan duo koji su činili Šumaher i Ferari.
1. Alberto Askari, 1952
U 75% trka je pobedio
100% osvojenih poena!
Sa manje trka nego u današnje vreme, većina ranijih sezona u Formuli 1 oseća se manje dominantno jer razlika u bodovima između vozača nije uspevala da se previše poveća.
Askarijeva krajnje vrhunska sezona 1952. onemogućava ignorisanje.
U prethodnim decenijama samo nekoliko najboljih rezultata vozača bi se računalo u šampionat Formule 1.
Ovaj sistem je dizajniran da izjednači pitanja pouzdanosti, koja su bila mnogo češća 1950-ih.
Od 8 trka u 1952. računaju se samo 4 najbolja cilja bilo kog vozača. Ascari je učestvovao u 7 trka i pobedio u njih 6, uzimajući najbrži krug u svakoj od njih za dodatni poen.
Dakle, mogao je da se povuče sa dve trke u kojima je pobedio i da i dalje uzme maksimum bodova…(Formula 1)
Alberto Askari je takođe dominirao šampionatom 1953. godine, sa ukupno 5 pobeda i 9 uzastopnih pobeda u dve godine osvajanja titule. On je i dalje poslednji Italijan koji je osvojio svetsku titulu u F1.
Za više ovakvih zanimljivih priča iz sveta trka, pratite Blog Sport!
SEO specijalista sa velikim interesovanjem za sport, posvećen istraživanju i deljenju uzbudljivih priča iz sveta Fudbala, Košarke, Formule 1 i Tenisa. Pozivam vas da otkrijete inspirativne sadržaje na BlogSport-u!