Trke Formule 1 su jedan od najpopularnijih motosportova na svetu, sa milionima fanova koji se priključuju da gledaju akciju velike brzine svake godine. Iako se u sportu radi o brzini, najveća rivalstva između vozača često zaokupljaju maštu navijača i postaju deo trajne zaostavštine sporta. Od intenzivnih bitaka iz prošlosti do današnjih obračuna, najveća rivalstva između vozača Formule 1 često su bila u srcu sporta.
BlogSport vam predstavlja najveća rivalstva u istoriji Formule 1, ispitujući uključene vozače, bitke na stazi i kontroverze koje su definisale njihove obračune. Istražujući ova istorijska rivalstva, možemo bolje razumeti šta Formulu 1 čini tako uzbudljivim sportom i na šta treba obratiti pažnju u narednim sezonama.
Fanđo protiv Mosa (1955-1961)
Huan Manuel Fanđo i Stirling Moss bili su najtalentovaniji i najdominantniji vozači 1950-ih i ranih 1960-ih. Fanđo je osvojio pet svetskih prvenstava između 1951. i 1957. godine, učvrstivši svoj status jednog od najvećih vozača svih vremena. Mos je, s druge strane, smatran najboljim vozačem koji nikada nije osvojio šampionat, uprkos tome što je u četiri navrata bio drugi na tabeli.
Rivalstvo između Fanđa i Mosa definisano je njihovim intenzivnim borbama na stazi. Trkali su se jedan protiv drugog od 1955. do 1961. godine, a Mos je često gurao Fanđa do njegovih granica. Jedna od najpoznatijih trka između dva vozača bila je Mille Miglia iz 1955. godine, iscrpljujuća drumska trka u Italiji. Fanđo je vozio za Mercedes, dok je Moss bio u privatnom Mercedesu. Uprkos tome što ga je nadigrao njegov fabrički podržan rival, Mos je uspeo da održi korak sa Fanđom tokom većeg dela trke, na kraju je završio drugi iza njega.
Njihova najupečatljivija bitka, međutim, bila je na Velikoj nagradi Nemačke 1957. na Nirburgringu. Fanđo je vozio za Maserati, dok je Mos bio za volanom Vanvola. Fanđo je preuzeo vođstvo na početku trke, ali Moss ga je ubrzo sustigao i počeo da ga nemilosrdno pritiska. U 22. krugu, Mos je napravio hrabar potez na spoljnoj strani Fanđa na uglu Pflancgartena, preuzeo vođstvo i zadržao se da bi pobedio u trci. Bio je to zadivljujući momenat, koji ostaje jedan od najznačajnijih trenutaka u istoriji Formule 1.
Uprkos njihovom intenzivnom rivalstvu, Fanđo i Moss su imali veliko poštovanje jedan prema drugom. Fanđo je jednom rekao za Mosa: „Mislim da je on bio najkompletniji vozač protiv kojeg sam se ikada takmičio. Mos je sa svoje strane nazvao Fanđa „najvećim vozačem svih vremena“.
Fanđo se povukao iz Formule 1 1958. godine, dok je Mos nastavio da se takmiči sve do 1961. Iako nijedan vozač nije osvojio šampionat tokom međusobnih borbi, njihovo rivalstvo ostaje jedno od najznačajnijih u istoriji “najbržeg cirkusa na svetu”..
Hant protiv Laude (1976)
Džejms Hant i Niki Lauda bili su dve najupečatljivije i najkontrastnije ličnosti koje su ikada krasile svet trka Formule 1. Njihovo rivalstvo je počelo 1970-ih, pri čemu je Hant predstavljao blistavog plejboja, dok je Lauda bio disciplinovan i fokusiran tehničar.
Sezona 1976. bila je vrhunac njihovog rivalstva i često se smatra jednom od najvećih sezona u istoriji Formule 1. Lauda je pobedio na prve četiri trke u sezoni, izgradivši značajno vođstvo na tabeli šampionata. Međutim, bogatstvo nemačkog vozača bi se promenilo na Velikoj nagradi Nemačke na Nirburgringu.
Jednog kišnog dana u avgustu, Lauda je velikom brzinom udario u barijere, zbog čega se njegov bolid zapalio. On je zadobio teške opekotine ali je nekim čudom preživeo. Uprkos povredama, Lauda se vratio trkama samo šest nedelja kasnije, sa licem i sa teškim ožiljcima i glavom umotanom u zavoje.
Hant je, u međuvremenu, iskoristio Laudino odsustvo da smanji zaostatak na tabeli šampionata. Britanac je pobedio u tri od naredne četiri trke, uključujući ključnu pobedu na Velikoj nagradi Italije u Monci. Šampionski obračun se sveo na poslednju trku sezone, Veliku nagradu Japana na Fudžiju.
Trka je održana u podmuklim mokrim uslovima, a Lauda je doneo odluku da se povuče nakon samo jednog kruga, navodeći zabrinutost zbog bezbednosti. Hant je, s druge strane, nastavio da se trka, završio je treći i obezbedio šampionat za jedan bod. Bio je to dramatičan i emotivan kraj sezone u kojoj su dva najveća sportska rivala gurala jedan drugog do svojih granica.
Uprkos njihovom intenzivnom rivalstvu, Hant i Lauda su tokom godina razvili uzajamno poštovanje jedno prema drugom. Nakon Laudine smrti 2019. godine, Hantov sin Tom je rekao o rivalstvu njegovog oca sa Laudom: „Radilo se o međusobnom poštovanju, i to je ono što su ljudi voleli. Bila su to dva veoma različita karaktera, ali su se poštovali“
Prost protiv Sene (1988-1993)
Rivalstvo Alena Prosta i Ajrtona Sene jedno je od najintenzivnijih i najikoničnijih u istoriji Formule 1. Dvojica vozača bili su kolege u Meklarenu 1988. godine, ali se njihov odnos brzo pogoršao nakon brojnih incidenata na stazi.
Sledeće godine, rivalstvo je dostiglo tačku ključanja na Velikoj nagradi Japana u Suzuki. Seni je trebalo da pobedi u trci da bi ostao u borbi za šampionat, ali je Prost vodio u trci od početka. U 46. krugu, Sena je pokušao da obiđe Prosta na šikani, ali su se njih dvojica sudarili, što je dovelo do toga da se Prost okrenuo na šljunak i izašao iz trke.
Sena se vratio u trku nakon što su ga maršali gurnuli nazad na stazu, ali je kasnije diskvalifikovan jer je dobio pomoć spolja. Incident ostaje jedan od najkontroverznijih momenata u istoriji Formule 1 i efektivno je okončao vezu između dva vozača.
Rivalstvo između Prosta i Sene nastavljeno je još nekoliko godina, a dvojica vozača su se borila za šampionat 1989. i 1990. Godine 1989. Sena je osvojio šampionat nakon kontroverznog sudara sa Prostom na Velikoj nagradi Japana, dok je Prost osvojio titulu u 1990. nakon sudara sa Senom na istoj trci.
Njihovo rivalstvo je ponovo došlo do vrhunca 1991. godine, kada je Sena optužio Prosta da ga je blokirao tokom kvalifikacija za Veliku nagradu Brazila. Incident je izazvao žestoku raspravu između dvojice vozača, a Prost je optužio Senu da predstavlja opasnost za sebe i druge vozače na stazi.
Uprkos svom gorkom rivalstvu, Prost i Sena su međusobno poštovali vozačke sposobnosti. Nakon Senine smrti 1994. godine, Prost je govorio o svom bivšem rivalu, rekavši: „Ajrton je bio veoma, veoma poseban vozač, i mislim da je bio najbolji vozač protiv kojeg sam se ikada takmičio”.
Šumaher protiv Hila (1994-1996)
Rivalstvo između Mihaela Šumahera i Dejmona Hila počelo je sredinom 1990-ih, tokom perioda dominacije nemačkog vozača i njegovog tima Benetona. Šumaher je osvojio svoj prvi šampionat 1994. godine, ali je sezona bila poremećena kontroverzama nakon sudara sa Hilom na Velikoj nagradi Australije.
Šumaher je bio vodeći u trci kada je Hil pokušao da ga pretekne, ali su se dvojica vozača sudarila, bacivši Šumaherov bolid u zid. Hil je mogao da nastavi trku, ali je Šumaher bio primoran da se povuče iz trke, prepustivši šampionsku titulu nemačkom vozaču za jedan bod. Incident je bio široko kritikovan, a mnogi su optužili Šumahera da je namerno izazvao sudar da bi obezbedio šampionat.
Rivalstvo između Šumahera i Hila nastavljeno je iu sezoni 1995. godine, a dvojica vozača su se ponovo borila za titulu. Šumaher je drugu godinu zaredom osvojio titulu, ali se suočio sa oštrom konkurencijom Hila, koji je osvojio četiri trke tokom sezone.
Sledeće godine, Hil je prešao u Vilijams i izgledao je spreman da ponovo izazove Šumahera za šampionat. Dvojica vozača su se sudarila na Velikoj nagradi Britanije, pri čemu je Šumaher izleteo sa staze, a Hil je nastavio. Međutim, u sudaru je oštećen Hilov bolid, pa je bio prinuđen da se povuče iz trke.
Šumaher je osvojio trku i šampionat, ali je incident izazvao kontroverze i kritike navijača i komentatora. Mnogi su optužili Šumahera za nesportsko ponašanje, a nemački vozač se kasnije izvinio Hilu zbog sudara.
Uprkos njihovom intenzivnom rivalstvu na stazi, Šumaher i Hil su međusobno poštovali vozačke sposobnosti. Nakon što se Hil povukao iz trka 1999. godine, Šumaher je govorio o svom bivšem rivalu, rekavši: „Uvek ga je bilo teško pobediti, i bio je pravi džentlmen i na stazi i van nje“.
Šumaher protiv Hakinena (1998-2001)
Rivalstvo između Mihaela Šumahera i Mike Hakinena se smatra jednim od najvećih u istoriji Formule 1. Dva vozača su se borila za šampionat četiri uzastopne godine od 1998. do 2001. a Šumaher i Hakinen su osvojili po dve titule za to vreme. .
Rivalstvo je počelo 1998. godine, kada je Hakinen osvojio svoj prvi šampionat za Meklaren. Šumaher je osvojio naredna dva šampionata za Ferari, ali se nemački vozač suočavao sa oštrom konkurencijom finskog vozača tokom cele sezone. Dvojica vozača su se sukobila u nekoliko navrata tokom sezone, a Šumaher je optužio Hakinena za nepromišljenu vožnju na Velikoj nagradi Belgije.
Sledeće godine, Šumaher je osvojio svoje treće prvenstvo za Ferari, ali Hakinen se vratio 2000. i osvojio svoj drugi šampionat za Meklaren. Dvojica vozača su nastavili žestoku borbu na stazi, a Šumaher je čuveno blokirao Hakinena tokom završnih krugova Velike nagrade Britanije.
Šumaher je 2001. osvojio svoje četvrto prvenstvo za Ferari, ali je sezona bila značajna po brojnim incidentima na stazi između dvojice vozača. Na Velikoj nagradi Španije, Hakinen je pokušao da pretekne Šumahera u poslednjem krugu trke, ali je nemački vozač odbranio svoju poziciju i njih dvojica su se sudarila, a Hakinen se povukao iz trke.
Uprkos intenzivnom rivalstvu između Šumahera i Hakinena, dvojica vozača su međusobno poštovali sposobnosti. Nakon što se Hakinen povukao iz trka 2001. godine, Šumaher je govorio o svom bivšem rivalu, rekavši: „Mika je uvek bio veoma težak takmičar i bila mi je čast trkati se protiv njega“.
Hamilton protiv Rozberga (2014-2016)
Rivalstvo između Luisa Hamiltona i Nika Rozberga počelo je u sezoni Formule 1 2014, kada su dvojica vozača bili zajedno u Mercedesu. Hamilton se pridružio timu 2013. i brzo se etablirao kao vozač broj jedan u timu, osvojivši svoje drugo prvenstvo te godine. Rozberg, koji je u Mercedesu bio od 2010. godine, bio je odlučan da izazove svog saigrača za titulu 2014. godine.
Sezonu su obeležile intenzivne borbe između dva vozača, Hamilton je pobedio u 11 trka, a Rozberg u pet. Dvojica vozača su se sukobila u nekoliko navrata, posebno na Velikoj nagradi Belgije, gde je Hamilton optužio Rozberga da se namerno sudario sa njim tokom trke.
Sledeće godine, Hamilton i Rozberg su nastavili da se bore za titulu, a Hamilton je osvojio svoju treću titulu u sezoni koja je bila veoma sporna. Rivalstvo između dvojice vozača dostiglo je vrhunac na Velikoj nagradi Sjedinjenih Američkih Država, gde je Rozbergova agresivna vožnja prouzrokovala da Hamilton skrene sa staze.
U 2016. godini, Hamilton i Rozberg su se još jednom borili za titulu, a dvojica vozača su vodili borbu za titulu na Velikoj nagradi Abu Dabija na kraju sezone. Uprkos pobedi u trci, Hamilton nije uspeo da osvoji šampionat, pošto je Rozbergovo drugo mesto bilo dovoljno da mu obezbedi prvu titulu.
Rivalstvo između Hamiltona i Rozberga obeležilo je intenzivno takmičenje i lični animozitet, pri čemu su se dva vozača često sukobljavala i na stazi i van nje. Međutim, nakon što se Rozberg povukao iz trka nakon sezone 2016, dvojica vozača su se pomirila i od tada su pozitivno govorili jedan o drugom.
Hamilton protiv Verštapena (2021-2022)
Rivalstvo između Luisa Hamiltona i Maksa Verstapena ozbiljno je počelo tokom sezone Formule 1 2021. Hamilton, sedmostruki svetski šampion, etablirao se kao jedan od najvećih vozača u istoriji sporta, dok je Verstapen važio za jednog od najtalentovanijih mladih vozača na mreži.
Dvojica vozača su se sukobila u nekoliko navrata tokom sezone 2021, posebno na Velikoj nagradi Britanije, gde se Hamilton sudario sa Verstapenom u prvom krugu trke, zbog čega je holandski vozač ispao iz trke. Incident je izazvao žestoku debatu među navijačima i stručnjacima, pri čemu su neki optuživali Hamiltona za opasnu vožnju, a drugi su branili postupke britanskog vozača.
Rivalstvo između Hamiltona i Verstapena nastavilo je da se intenzivira kako je sezona odmicala, dok su dvojica vozača razmenjivali pobede i završavali na podijumu u veoma osporavanoj borbi za šampionat. Šampionska borba se svela na poslednju trku sezone u Abu Dabiju, a Hamiltona i Verstapena deli samo nekoliko bodova na tabeli.
U dramatičnoj trci u kojoj je bilo nekoliko promena u vođstvu i kontroverznih incidenata, Verstapen je postao šampion, obezbedivši svoju prvu titulu svetskog prvaka i okončavši Hamiltonovu priliku za osmo prvenstvo. Pobeda je označila značajnu prekretnicu za Verstapena, koji je dugo bio naglašen kao budući šampion u ovom sportu.
Očekivalo se da će se rivalstvo između Hamiltona i Verstapena nastaviti u sezoni 2022. Godine, međutim Maks Verštapen je osvojio sa ubedljivom prednosti u odnosu na konkurente.
Sport Formule 1 je tokom svoje istorije doživeo mnoga velika rivalstva, od Fanđa i Mosa 1950-ih do Hamiltona i Verstapena u današnje vreme. Ova rivalstva su očarala navijače širom sveta, jer su bili svedoci nekih od najintenzivnijih i nezaboravnih bitaka u istoriji sporta.
Od žestokih takmičarskih bitaka između Sene i Prosta, do dramatičnih obračuna između Šumahera i njegovih rivala, do modernih sukoba između Hamiltona i Verstapena, ova rivalstva su definisala ere Formule 1 i ostavila neizbrisiv trag u sportu.
Iako su rivalstva često bila obeležena ličnim animozitetom i sukobima na stazi, oni su takođe gurnuli vozače na nove visine izvrsnosti i iz njih izvukli najbolje. Kao navijači, imali smo sreću da prisustvujemo ovim neverovatnim rivalstvima i da budemo deo uzbuđenja i drame koje su doneli u Formulu 1.
Dok gledamo unapred u budućnost Formule 1, jasno je da će uslediti još mnogo velikih rivalstava. Kako se pojavljuju novi vozači i etablirane zvezde nastavljaju da se takmiče, možemo biti sigurni da će nam Formula 1 nastaviti da pruža uzbudljive bitke i nezaboravne trenutke koji će nas držati na ivici naših mesta.
Za više ovakvih zanimljivih priča iz sveta Formule 1, pratite Blog Sport!
SEO specijalista sa velikim interesovanjem za sport, posvećen istraživanju i deljenju uzbudljivih priča iz sveta Fudbala, Košarke, Formule 1 i Tenisa. Pozivam vas da otkrijete inspirativne sadržaje na BlogSport-u!