Niki Lauda – Legenda Formule 1

niki lauda formula 1
0
(0)

Niki Lauda je bio austrijski vozač Formule 1, rođen 22. februara 1949. u Beču u bogatoj industrijskoj porodici.

Možda mislite da je to ubrzalo njegovu karijeru u Formuli 1, ali zapravo je Laudina porodica bila protiv njegove ambicije da postane trkački vozač. 

To bi kasnije dovelo do toga da Niki Lauda izgubi kontakt sa svojom porodicom zbog njihovog neodobravanja, jer je tražio svoje mesto u „juniorskim“ kategorijama moto-sporta kao što su Formula Vee ili privatni Porše sportski automobili.

Rana karijera Niki Laude u F1

Da bi ispunio svoj san, Niki Lauda je uzeo ozbiljan bankarski kredit, osiguran polisom životnog osiguranja, kako bi osigurao svoje mesto u Formuli 2 sa March Engineering 1971. U svojoj prvoj godini, Lauda je bio dovoljno brz, ali zbog Forda koji je u padu – automobil i tim sa pogonom, njegov najbolji rezultat u F2 sezoni bio je samo jednom na četvrtoj poziciji.

Međutim, Lauda je impresionirao šefa March Engineering tima Robina Herda, koji mu je obezbedio i poziciju u svom F1 timu. Godine 1971. Lauda je počeo u Formuli 1. Bio je to njegov debi u Formuli 1 na njegovom domaćem krugu u Austriji na kojem se povukao nakon 20 krugova zbog problema sa upravljanjem bolida.

niki lauda

Zanimljivo, Niki Lauda se trkao u Formuli 1 i Formuli 2 cele sezone 1972! Iako nije pobedio u Formuli 2, Lauda je uspeo da se dokopa tri postolja. Za razliku od svog uspeha u Formuli 2, Lauda je bio miljama daleko od bilo kakvog značajnog rezultata u Formuli 1 1972, baš kao i March Racing Team.

Trkačka karijera Niki Laude je u tom trenutku delovala veoma sumorno, posebno kada je uzeo još jedan bankarski kredit da bi kupio svoj put u British Racing Motors (BRM) tim 1973. Slično, kao i March Racing Team, BRM je takođe bio tim u opadanju u to vreme.

Automobil jednostavno nije bio dovoljno pouzdan i njegov motor nije imao snagu. Niki Lauda je 1973. završio samo jednu trku u bodovima (VN Belgije). Međutim, iako se povukao sa Velike nagrade Monaka 1973. zbog problema sa menjačem, Lauda se kvalifikovao kao šesti i u jednom trenutku bio treći. Ovo je privuklo pažnju velikog Enca Ferrarija, direktora tima  Skuderije Ferrari.

Niki Lauda – Ferrari era

Godine 1974. Laudin saigrač iz BRM-a, Klej Regaconi, napustio je tim i vozio za Ferari.

Regaconi i Enco Ferrari su vodili dugu diskusiju o Niki Laudi gde je Regaconi govorio o Laudi u velikoj meri. Ovo je nateralo Enza da potpiše Laudu za svoj tim, konačno omogućivši Niki Laudi da se reši svog duga i dajući mu konkurentan trkački automobil.

Lauda, međutim, nije imao značajnije poštovanje prema autoritetu Enca Ferarija (ili bilo koga u tom slučaju) i bio je veoma glasan i direktan u kritikovanju automobila kada nije bio dovoljno dobar.

U prvoj trci sezone 1974. Niki Lauda je odmah završio drugi u Argentini. Nije dugo čekao i na svoju prvu pobedu. Došlo je do VN Španije gde je Lauda završio trku 35 sekundi ispred svog timskog kolege. Mnogo penzionisanja te sezone sprečilo je Laudu da postigne značajniji rezultat, ali je uspeo da osvoji još jednu pobedu na Velikoj nagradi Holandije i da se popne na još dva podijuma.

niki lauda formula 1

Međutim, to je bilo daleko od dovoljnog da se takmiči sa Emersonom Fittipaldijem koji je te godine osvojio Svetsko vozačko prvenstvo u Formuli 1.

Sezona 1975. nije počela dobro za Laudu, iako je uspeo da završi u bodovima u sve prve tri trke pre nego što se na kraju povukao u 4. kolu Velike nagrade Španije

Ipak, Lauda je osvojio četiri pobede i jedno drugo mesto u narednih pet trka! Pred kraj sezone, Lauda je svaku trku osim jedne završio u bodovima, uspevši pritom da ostvari još jednu pobedu i da se domogne dva podijuma. 

Takav učinak obezbedio je Niki Laudi Svetsko vozačko prvenstvo te godine. Krem na vrhu uspešne sezone bila je pobeda njegovog timskog kolege na Velikoj nagradi Italije, što je značilo da je konstruktorska titula vraćena Ferariju posle 11 godina dugog posta!

Niki Lauda – nesreća na Nirburgring-u

Sa sigurnošću se može reći da je ovo bila zlatna era Nikija Laude. To je takođe bila godina kada je njegovo rivalstvo sa Džejms Hantom dostiglo vrhunac. Trkao se samouvereno, njegov auto je bio brz i sve je tako dobro počelo u sezoni 1976. godine.

Pre svog prvog penzionisanja u sezoni na Velikoj nagradi Francuske 1976, Niki Lauda je pobedio u četiri trke i završio na podijumu na preostale tri trke. Ovaj veličanstveni rezultat potvrdio je tek u sledećem kolu Velike nagrade Britanije koju je osvojio i tada imao duplo više šampionskih bodova od svojih rivala Džodija Šektera i Džejmsa Hanta. 

Tokom Velike nagrade Nemačke 1976. godine, vožene na čuvenoj stazi Nirburgring, došlo je do prekretnice u karijeri Nikija Laude.

niki lauda

Te godine na Nirburgringu, Niki Lauda je dobio laskavu nagradu za najbrži krug, vozeći ovu kultnu stazu od 22 kilometra za manje od 7 minuta! Niki Lauda se sa svim pravom zalagao za bojkot trke zbog neorganizovanosti zvaničnika i nedostatka sredstava, posebno u slučaju nesreće.

Uprkos tome, trka je održana 1. avgusta. U drugom krugu, u laganom levom skretanju ka Bergverku, Ferari Niki Laude je napustio stazu, udario u barijeru i potom se zapalio.

Formulu Niki Laude je tada udario Bret Lunger, vozeći Surtees, koji je izašao iz svog kokpita relativno lako u poređenju sa Laudom. Pre nego što su drugi vozači uspeli da mu pomognu da izađe, Lauda je već udahnuo veliku količinu štetnih gasova i vatra mu je ozbiljno opekla lice. Lauda je odmah posle nesreće uspeo da hoda normalno, ali je ubrz onakon toga pao u komu.

Lauda se ipak relativno brzo vratio. U stvari, šest nedelja kasnije pojavio se na VN Italije i završio četvrti. Na kraju sezone na Velikoj nagradi Japana, Lauda se povukao zbog obilnih padavina jer je smatrao da uslovi nisu pogodni za trke i nije mogao normalno da trepne zbog opekotina.

Džejms Hant, u svom Meklaren-Fordu, uspeo je da osvoji svetsko prvenstvo vozača te godine, samo jedan bod ispred Laude, zahvaljujući svojoj veličanstvenoj vožnji na kraju sezone.

Laudin nesalomivi duh

U sezoni 1977. Laudini odnosi sa Ferarijem su se pogoršali. Ferari je aktivno tražio zamenu Nikija Laude. Ipak, Lauda je uspeo da odvede veoma konzistentnu sezonu. Osvojio je tri Gran prija i uspeo da osvoji sedam podijuma u ​​tom procesu, od kojih su šest druga mesta.

Završio je još dve trke u bodovima, što znači da je osvojio bodove u svakoj trci koju je započeo i završio te sezone. Obezbedio je svoje drugo Svetsko vozačko prvenstvo na Velikoj nagradi Sjedinjenih Američkih Država, a zatim je podneo ostavku u znak protesta kada je Ferari pozvao „anonimnog“ Žila Vilneva da vozi treći Ferrari automobil na Velikoj nagradi Kanade.

U sezoni 1978. i 1979. Lauda je vozio za Brabham. Sezona 1978. bila je zanimljiva jer se Niki Lauda povukao na devet Grand Prika zbog nepouzdanog motora Alfa Romea. Međutim, ostalih sedam trka koje je završio, završio je na podijumu, uspevši da usput ostvari dve pobede. 

Nepouzdan motor se pokazao katastrofalnim za sezonu 1979. gde je Lauda završio samo dve trke. Posle ove sezone Lauda je rekao Berniju Eklstonu da želi da se povuče i da mu je „dosadilo da se vozi u krug“.

I on je, zapravo, otišao u penziju. Lauda se posvetio preduzetništvu i osnovao avio-kompaniju Lauda Air.

Uprkos tome što je bio uspešan sa svojom avio-kompanijom, Lauda nije mogao da ostane podalje od Formule 1 predugo.

1982. Lauda se vratio u Meklaren za svoj poslednji boravak u Formuli 1.

Iako su mnogi bili skeptični prema tome da je Lauda izgubio tempo tokom vremena izbivanja iz Formule 1, Lauda je osvojio svoju prvu trku za Meklaren na trećoj trci sezone na Velikoj nagradi Sjedinjenih Država.

Uprkos tome što je osvojio još jednu pobedu na Velikoj nagradi Britanije, Laudin Meklaren jednostavno nije bio dovoljno konkurentan da se pridruži borbi za titulu.

Njegova druga sezona sa Meklarenom bila je još gora od prve. Uprkos dobrom startu sa dva podijuma iz dve trke, Lauda je uspeo da završi u bodovima još samo dva puta tokom cele sezone.

niki lauda

Međutim, u sezoni 1984. stvari su se prilično preokrenule. Iako je Lauda bio primoran da se povuče na šest trka te godine, uspeo je da osvoji pet Grand Prika. Pored toga, u četiri navrata je bio drugi i još jednom u poenima. Na kraju zaista takmičarske i intenzivne sezone, Niki Lauda je osvojio svoje treće Svetsko vozačko prvenstvo, samo pola boda ispred mladog Alaina Prosta.

Njegova poslednja sezona u Formuli 1 jednostavno nije bila dovoljno dobra. Lauda je završio u poenima u samo tri trke, dok je uspeo da pobedi na Velikoj nagradi Holandije.

Pokazalo se da je to Laudina poslednja pobeda u Formuli 1 i stavila je tačku na njegovu 13-godišnju vozačku karijeru u auto-moto sportu.

Niki Lauda – Karijera u F1

Niki Lauda je učestvovao na 178 Grand Pri-a i osvojio 24 pol pozicije dok je pobedio u 25 trka u svojoj karijeri u Formuli 1.

Lauda je stajao na podijumu 54 puta i ostvario 24 najbrža kruga trke. Uspeo je da stekne 420,5 poena u karijeri u svojoj 13 godina dugoj karijeri u Formuli 1, savladavši veliku nesreću na polovini svoje karijere.

Bez sumnje, Niki Lauda je jedan od najvećih vozača Formule 1 ikada, čije će nasleđe nastaviti da inspiriše buduće generacije vozača Formule 1 u godinama koje dolaze.

Često Postavljana Pitanja o Nikiju Laudi (FAQ)

  • Ko je bio Niki Lauda? Niki Lauda bio je austrijski vozač Formule 1, trostruki svetski prvak. Rođen 1949. godine, ostvario je izuzetne uspehe u 1970-im i 1980-im godinama, vozeći za Ferrari i McLaren.

  • Kako je Lauda uticao na Ferrari? Lauda je bio ključan za Ferrari, osvojivši dva svetska prvenstva (1975. i 1977.) sa timom. Njegov doprinos u razvoju automobila i trkačke strategije smatra se revolucionarnim.

  • Šta se desilo na Nirburgringu 1976? Lauda je doživeo tešku nesreću na Nirburgringu 1976. godine, zadobivši ozbiljne opekotine. Međutim, herojski se vratio u trkanje nakon samo šest nedelja.

  • Kako je Lauda uticao na povratak u sport? Nakon povlačenja 1979, Lauda se vratio 1982. godine i osvojio još jedno svetsko prvenstvo sa McLarenom 1984. godine, pokazujući izvanrednu posvećenost i sposobnost oporavka.

  • Kakav je bio Laudin uticaj na Formulu 1? Lauda je ostavio trajni uticaj na Formulu 1, ne samo kao vozač, već i kao timski lider i menadžer. Njegov pristup analizi i strategiji utrka promenio je sport.

Za više ovakvih priča iz sveta Formule 1, pratite Blog Sport!

Koliko vam se dopao ovaj Blog?

Prosečna ocena 0 / 5. Broj glasova: 0

Budi prvi koji će oceniti ovaj Blog!

SEO specijalista sa velikim interesovanjem za sport, posvećen istraživanju i deljenju uzbudljivih priča iz sveta Fudbala, Košarke, Formule 1 i Tenisa. Pozivam vas da otkrijete inspirativne sadržaje na BlogSport-u!

Podeli na drištvenim mrežama: