Sebastijan Fetel – od kartinga do legende F1

sebastijan-fetel
0
(0)

U ovom blog postu vam predstavljamo priču o istinskoj legendi F1 Sebastijanu Fetelu

Dana 28. jula 2022, Sebastijan Fetel je poslao svet motosporta u brzu vožnju tako što je napravio Instagram nalog i odmah objavio da se povlači iz Formule 1.

Dominantnom snagom početkom prošle decenije, Sebastijan Fetel je evoluirao do nemilosrdnog šampiona na stazi – koji se može pohvaliti sa 53 pobede i četiri svetske titule u F1

U ovom članku ćemo sagledati fascinantnu putanju njegove karijere i razmisliti koja bi destinacija bila sledeća za višestrukog šampiona.

Sebastijan Fetel – Rane godine

Sebastijan Fetel je rođen u Hepenhajmu, malom gradu između Frankfurta i Štutgarta. Kao i kod mnogih velikana Formule 1, počeo je da se bavi kartingom u ranoj dobi od tri godine – strast koju je izazvalo interesovanje njegovog oca za moto-sport.

Sa 8 godina je učestvovao i pobeđivao u trkama. Polazeći iz relativno skromnog porekla, njegova karijera bi bila otupljena finansijskim ograničenjima da nije bilo programa Red Bull Junior.

Ovaj program je prepoznao njegov potencijal sa 11 godina.

Sebastijan Fetel je dobio ključnu finansijsku podršku koja je potrebna svakom vozaču da prođe kroz juniorske rangove u tinejdžerskim godinama.

Sebastijan Fetel je vratio svoju veru tako što je sa 17 godina dominirao u nemačkom šampionatu Formule BMV, pobedio u 18 od 20 trka i dobio priliku da testira Vilijamsov bolid Formule 1.

Njegov očigledan talenat mu je obezbedio ulogu u timu BMV Formule 1 kao test vozača 2006. godine, sa samo 18 godina.

Fetelova prva prilika u Formuli 1 došla je na Velikoj nagradi SAD u junu 2007. godine, iz koje je vozač BMV-a Robert Kubica bio primoran da odustane nakon incidenta na prethodnoj trci u Kanadi.

Sebastijan Fetel se kvalifikovao kao 7. sa samo dve desetinke manje od redovnog vozača Nika Hajdfelda, i uprkos lošem startu na početku trke, uspeo je da se vrati na 8. mesto.

Sebastijan Fetel
Izvor:www.formula1.com

Sa 19 godina i 349 dana, Sebastijan Fetel je postao najmlađi vozač Forumule 1 koji je uzeo poene.

Kubica se vratio za sledeću trku, ali je Fetel pokazao da je spreman za Formulu 1 uprkos svojoj mladosti.

Sa Kubicom i Hajdfeldom koji su imali ugovor sa BMW-om, nije bilo mesta za trkačko mesto 2008, ali je on zadržao svoje veze sa Red Bull programom – koji je tada posedovao 2 F1 tima.

Fetela je BMV pustio mesec dana nakon njegovog debija u SAD, a nedugo nakon što je najavljen kao vozač Toro Rosa (drugi tim Red Bula) sa VN Mađarske 2007.

U ostatku 2007. godine – i u nekonkurentnom bolidu koji još nije postigao nijedan poen – Sebastijan Fetel se oslanjao na trke na mokrim stazama da bi pokazao svoju pravu snagu, postignuvši uspeh kao 4. u promenljivim uslovima u Kini.

Ovo je bilo dovoljno da se tim pomeri sa 10. na 7. u Konstruktorskom prvenstvu.

Godina 2008. počela je loše za Fetela, povlačeći se sa prve četiri trke u sezoni.

Međutim, od tada je sve krenulo na bolje, uključujući 5. mesto u Monaku, a pet dodatnih bodova je osvojio u narednih osam trka.

Monca 2008. je bila trka koja je zaista pokazala Fetelovu sudbinu ka veličini.

Mokri uslovi su bili prisutni tokom trkačkog vikenda.

Sebastijan Fetel je zapanjio ljubitelje motosporta kvalifikacijama na polu u subotu, a zatim je odšetao do prve pobede u trci, pobedivši sa dvanaest sekundi i postavši najmlađi pobednik trke F1 ikada.

Samo drugo mesto Ajrtona Sene u nekonkurentnom Tolemanu u Monaku 1984. je čak i blizu tako zapanjujućem podvigu mladog vozača u njegovoj početničkoj sezoni.

Sebastijan Fetel i Red Bull

Fetelovi nastupi tokom 2008. značili su da je Toro Roso završio iznad svog znatno bolje finansiranog seniorskog tima, Red Bull-a.

Pošto se David Coulthard povukao na kraju sezone, Fetel je promovisan u “prvi tim“ kao njegova zamena.

Ovaj potez nije mogao biti bolje tempiran – sa timom koji je bio veoma fokusiran na nove promene regulative za 2009. i pod maskom dizajnerskog maestra Adrijana Njuija, Red Bull je proizveo bolid koji je po prvi put bio moćan.

Sebastijan Fetel se brzo snašao u Red Bullu, pobedivši u Kini i ostvarivši još tri pobede tokom sezone, završivši kao drugoplasirani iza Džensona Batona u prvenstvu.

Uspeh je bio iza ugla…

2010-te su označile jedan od najdominantnijih perioda u istoriji F1; kombinacija uglađenog Red Bul tima, bolida koje je dizajnirao Adrian Nevei i Fetelova veština bili su savršeni.

Njegovo i Red Bulovo prvo prvenstvo u 2010. bilo je najteže vođeno, a Sebastijan Fetel je oteo šampionsku titulu od timskog kolege Marka Vebera i Fernanda Alonsa iz Ferarija na poslednjoj trci u Abu Dabiju, dok je 2012. Bio neverovatan finiš u kojem je Fetel bio ispred Alonsa sa samo 3 boda razlike.

Godine 2011. završio je na podijumu u 17 od 19 trka, pobedivši u 11.

Sebastijan Fetel

U 2013, Sebastijan Fetel je bio još jači, pobedivši u 13 od 19 trka, uključujući 9 uzastopnih pobeda na kraju sezone – uspeh koji nijedan drugi vozač nije postigao.

Bolidi Red Bull-a očigledno su bli najbrži na stazi, on je ipak totalno izbacio kolegu Vebera iz trke za šampionat – Veber nije pobedio u trkama te godine.

Inspirisan herojem iz detinjstva i Nemcem Mihaelom Šumaherom, Fetel je bio nemilosrdan vozač na svom vrhuncu.

Oduvek se trudio za svaki stoti deo sekunde – poznato je da njegovi izveštaji traju satima, dok se bavi svakim sitnim detaljima – ali njegova spremnost da preuzme stvari u svoje ruke stvorila je neke od najkontroverznijih trenutaka decenije.

Dok je 2013. godine bio drugi iza Vebera u Maleziji, oba vozača su dobila instrukcije da rezervišu motor i izdata im je sada naredba „Multi-21“; drugim rečima, zadržati poziciju.

Sebastijan Fetel i Veberov odnos se donekle pogoršao od ovog trenutka – kulminacija brojnih problema, uključujući sudar između njih dvojice 2010 – i tako je Fetel odlučio da ignoriše timske naredbe, držeći svoj motor u bolidu na režimu veće snage, boreći se sa Veberom i da bi na kraju odneo pobedu.

Kako je osvanula 2014. pitanje nije bilo da li će Fetel postati petostruki šampion, ili čak kada će se to desiti – već da li će uspeti da nadmaši Šumaherovih 7 svetskih titula i postane najuspešniji vozač u istoriji Formule 1.

Novi set propisa, međutim, poremetio je konkurentnost Red Bulla i doveo do pojave nove dominantne snage u Luisu Hamiltonu u Mercedesu.

Sebastijan Fetel nije uspeo da pobedi u trci tokom cele sezone po prvi put u karijeri i uspešniji je bio novi timski kolega Daniel Ricciardo, koji je ostvario 3 pobede.

Sebastijan Fetel i Ferrari

Njegov ponos je narušen, i malo šta je ostalo da postigne u Red Bulu, Fetel se odlučio za novi izazov 2015. i, privučen mogućnošću da oponaša Šumahera, pridružio se Ferariju.

Druga pobeda u Maleziji je obećavala, ali Mercedes je bio prebrz i 2015. i 2016. godine.

Izazov Ferarija je krenuo u akciju 2017. godine, a Fetel je vodio u šampionatu u prvih 12 trka, ali brojni incidenti – koje je izazvao sam Fetel, kao što je incident na startnom pravcu u Singapuru – značili su da je titula za Ferrari i dalje daleko.

Sebastijan Fetel

Hamilton je uspeo da osvoji svoje peto svetsko prvenstvo, pomerivši se ispred Fetela na listi najboljih svih vremena.

U 2018. godini, Velika nagrada Nemačke je ukratko rezimirala sezonu; Fetel je udobno vodio na kiši pre nego što je skliznuo sa staze 15 krugova do kraja, donevši Hamiltonu pobedu, 25 bodova i vođstvo u šampionatu.

Bez tako čestih grešaka, Sebastijan Fetel je mogao da bude petostruki svetski šampion u ovoj fazi.

Možda je Ferarijevo samopouzdanje već splasnulo u Fetelu do 2019. godine, kada su potpisali ugovor sa Šarlom Leklerom koji je obećavao.

Do ovog trenutka, Fetel je uživao neprikosnoveni status vozača broj 1 u timu, ali Leklercova neposredna brzina primorala je Ferari da ponovo proceni situaciju.

Kako je Hamilton dominirao u osvajanju 6. šampionata sveta, Fetel je uspeo da pobedi samo jednu pobedu tokom sezone – što bi se moglo ispostaviti kao njegova poslednja pobeda – i očigledno je bio sporiji od Leklera, završavajući iza svog timskog kolege.

Više neiznuđenih grešaka dovelo je do izmicanja još jedne pobede u Kanadi, što je navelo mnoge da spekulišu da je Fetel daleko od svog vrhunca.

Pošto je pandemija odložila početak sezone 2020, tržište vozača je krenulo u akciju. Ferari je odlučio da je Lekler njihova najbolja opcija za budućnost i da se Fetel neće zadovoljiti statusom broj 2, i obavestio ga je da mu ugovor neće biti obnovljen posle završetka sezone.

Kako je sezona 2020. konačno napredovala, Ferari je bio izuzetno nekonkurentan i Fetel je imao još jednu sezonu punu grešaka, a Lekler je postigao skoro tri puta više poena.

Sebastijan Fetel i Aston Martin

Fetela je kupio Aston Martin za 2021. ponudivši mu dvogodišnji ugovor. Očekivanja su bila velika i za tim i za vozača, sa ubrizgavanjem novca i ogromnim infrastrukturnim projektom koji je planiran da gurne tim na čelo “najbržeg cirkusa na svetu”.

  1. je bila još jedna razočaravajuća godina jer je Aston Martin izgubio tlo pred timovima oko sebe.

Sebastijan Fetel je uspeo da osvoji impresivan podijum u Azerbejdžanu i niz drugih jakih nastupa, ali pravi fokus je bio na novim promenama propisa 2022.

Nažalost po Fetela, Aston Martin je ove godine ostao na donjem delu liste i, bez kratkoročnog puta ka uspehu, Fetel je izgubio veru u projekat Aston Martina i odlučio da napusti Formulu 1 na kraju ove sezone.

Fetelova motivacija da se povuče nesumnjivo je zasnovana na više od takmičarskog poretka. Poslednjih godina postaje sve glasniji oko društvenih pitanja i uloge koju F1 igra u njima.

Nosio je duginu kacigu i organizovao karting događaje samo za žene kako bi istakao LGBTQIA+ prava i promovisao učešće žena u motosportu; pomagao je u prikupljanju smeća na tribinama nakon Velike nagrade Britanije.

Sebastijan Fetel Aston Martin

Takođe je otvoreno govorio o odluci ovog sporta da se takmiči u zemljama koje imaju veoma sumnjive podatke o građanskim pravima.

U maju 2022, Fetel se pojavio kao deo panela na BBC-jevoj emisiji.

Neizbežna pitanja zašto nemački vozač Formule 1 treba da ima bilo kakve veze sa britanskom politikom ubrzo su utihnuta, a Fetel je dao odmerene odgovore o Bregzitu, klimatskim promenama i ratu u Ukrajini.

Označavanje sebe „licemerom“ u pogledu zalaganja za održivost dok se trka u motosportu koji emituje ugljenik koji putuje širom sveta pružio je pravi dašak svežeg vazduha među borbenim političarima koji odbijaju da preuzmu odgovornost za svoje postupke.

Njegova karijera je možda skočila od vrtoglavih visina njegovih godina titula u Red Bulu, ali njegove poslednje godine vožnje će delovati samo kao šifra za njegov raniji uspeh.

Fetel je sa razlohom uspostavljen kao jedan od najvećih F1 velikana svih vremena. Samo Hamilton, Fangio i Šumaher imaju više šampionata u svom imenu.

Kako je baza obožavatelja Formule 1 eksplodirala tokom poslednjih 5 godina pojavom Netflix-ovog „Drive to Survive“, Fetelova popularnost je takođe eksponencijalno porasla.

Iako je jasno stavio do znanja da mu je porodica prioritet kada se povuče iz Formule 1, nema sumnje da ovo neće biti poslednji značajan uticaj koji Fetel ima na svet motosporta – i daleko šire!

Za više ovakvih zanimljivih priča iz sveta trka, pratite Blog Sport!

Koliko vam se dopao ovaj Blog?

Prosečna ocena 0 / 5. Broj glasova: 0

Budi prvi koji će oceniti ovaj Blog!

SEO specijalista sa velikim interesovanjem za sport, posvećen istraživanju i deljenju uzbudljivih priča iz sveta Fudbala, Košarke, Formule 1 i Tenisa. Pozivam vas da otkrijete inspirativne sadržaje na BlogSport-u!

Podeli na drištvenim mrežama: