Kako je nastao Air Jordan kao brend?

Air-Jordan

U današnjem serijalu vam predstavljamo Nike Air JordanStvaranje mega brenda

Majkl Džordan i Air Jordan

Majkl Džefri Džordan je rođen u Bruklinu, Njujork, 17. februara 1963. Rođen je na istočnoj obali, a odrastao je na jugu. Pošto se 1968. preselio u Severnu Karolinu sa porodicom, buduća NBA ikona će pohađati srednju školu i univerzitet u državi Tar Heel.

Jordan nije bio prirodni talenat od detinjstva. Sa 15 godina nije uspeo da uđe u univerzitetski košarkaški tim svoje srednje škole. MJ se otresao ovoga, dosledno je radio i nastavio da glumi te godine za juniorski univerzitetski tim.

Majkl Dzordan Air Jordan

Sa njegovim igrama od 40 poena za JV koje su privukle publiku, njegovo napredovanje u univerzitetski tim sledeće godine bilo je neizbežno. Džordan je odmah postao najbolji igrač univerzitetskog tima nakon što se pridružio 1976. godine; pošto je njegov nagli fizički razvoj bio povezan sa već prisutnom radnom etikom. 

Postizao je u proseku najmanje 25 poena po utakmici dok je bio u timu, što je ilustrovalo njegovu efikasnost na lopti, dok je 12 skokova takođe pokazivalo dobar atletizam. Džordan je bio svestrani košarkaš kada je napustio srednju školu, a takođe je našao vremena da igra bejzbol i američki fudbal.

Air Jordan – Početak mega brenda

Nike nije bio dominantan brend u deceniji kada je Majkl Džordan angažovan. U košarci i na tržištu patika uopšte, brendovi kao što su Adidas i Converse bili su više u modi. Adidas je bio lider na tržištu po prihodima, dok su zvezde poput Larija Birda i Medžika Džonsona nosile Converse na terenu

Nike je izgradio svoju reputaciju kao brend za atletičare na stazi, tako da je potpisivanje marketinškog ugovora sa tadašnjom košarkaškom zvezdom koledža učinjeno sa ciljem da se proširi njihov domet u košarci.

Za Džordana je dogovor došao nakon izuzetnog učinka na Olimpijskim igrama 1984. On je predvodio tim Sjedinjenih Država do zlatne medalje, postigavši najviše poena po utakmici sa 17,7. MJ-ov nastup izložio je njegov talenat globalnoj publici, a petogodišnji ugovor od 500.000 dolara godišnje to je prepoznao. Bio je to trostruko veći od bilo kog drugog ugovora o NBA patikama u to vreme i dodatno je poboljšan honorarima od prodaje patika (Nike Air Jordan).

Ime „Air Jordan“ potiče od Jordanovog agenta, Dejvida Falka, koji je predstavio listu ideja za imena pre završetka posla. Tadašnji Nike-ov kreativni direktor, Peter Moore, dizajnirao je ikonski logo lopte i krila; pronalazeći inspiraciju od deteta koje nosi krila na Murovom letu kući. 

Takođe je odabrao sada već legendarne crvene, crne i bele boje za patike. Tri boje na jednom paru patika bile su presedan u to vreme.

Air Jordan Debi 

Najk je želeo da javnost veruje da je NBA zabranila Nike Air Jordan kada ih je Majkl Džordan prvi put nosio na terenu. U stvarnosti, zabranjene patike su bile crne i crvene Nike Air Ships. Air Ships su bile najkvalitetnije košarkaške patike kompanije Nike ranih 1980-ih i prodavane su za 75 dolara po paru.

Jordan koji je nosio tu boju prekršio je sada ukinuto pravilo „uniformiteta uniforme“; koji je zahtevao da svi igrači nose patike koje ne samo da odgovaraju uniformi tima već i patikama ostalih saigrača. Bilo je to 18. oktobra 1984. u predsezonskoj utakmici protiv Njujork Niksa u Medison Skver Gardenu.

Air Jordan

Zabranjeni Air Ships bili su prilagođeni sa ‘Air Jordan’ iza patika, ali MJ nije nosio autentične Nike Air Jordan sve do 17. novembra 1984. u regularnoj utakmici protiv Philadelphia 76ersa.

Air Jordan modeli su napravljeni po slovu zakona; sa belom i crvenom, glavnim bojama u pratnji crnog svoosh-a i tamne  pertle. Ova boja je odgovarala potpuno belom kompletu Bulsa sa crvenim prugama, a kasnije će biti poznata kao boja „Čikago“.

Kao što je ranije pomenuto, Nike je iskoristio laž zabranjenog Jordana u svoju korist. Marketinška kampanja za Air Jordan je bila oko navodne zabrane. Reklame su uokvirile patike kao previše vruće da bi NBA mogla da ih nosi, a crveno-crni Air Jordan je sakriven cenzorskim rešetkama na televiziji.

U jednoj reklami je Džordan driblao dok je narator izjavio: „Najk je 15. oktobra kreirao revolucionarnu novu košarkašku obuću. NBA ih je 18. oktobra izbacila iz igre. Na sreću, NBA ne može da vas spreči da ih nosite. Air Jordan. Od Nikea”.

Druga reklama: „Ko je rekao da čovek nije namenjen da leti?“. Pametan marketing je osigurao da brend ‘Air Jordan‘ postane sveprisutan u javnosti pre nego što je uopšte objavljen.

Nike Air Jordan kao moda

Džordan je povremeno nosio svoju marku patika tokom svoje početničke sezone u crveno-beloj boji, ali je slavno nosio crveno-crnu boju – sada poznato kao ‘zabranjeno’ izdanje – tokom NBA takmičenja u zakucavanju 1985. u februaru te godine, elegantno usklađujući patike sa minimalističkim zlatnim lancima dok je te godine završio na drugom mestu.

Nike je zvanično objavio prve Air Jordan patike za javnost 1. aprila 1985. po maloprodajnoj ceni od 65 dolara.

Prodato je 450.000 pari Air Jordan 1 u prvom mesecu.

Najk je očekivao da će prodaja dostići 3 miliona dolara do četvrte godine Jordanovog ugovora, prodaja je iznosila oko 30 miliona dolara samo na testnim tržištima nakon mesec dana.

Nakon prve godine objavljivanja, Air Jordan je doneo prihod od 126 miliona dolara. Najk je prošle godine doneo samo 65 miliona dolara ukupnog prihoda.

Air Jordan

Prodaja je očigledno premašila očekivanja. Air Jordan apelovao je na demografiju koja nije uzeta u obzir. Nike je nameravao da tržište budu tinejdžeri Afroamerikanci, ali u celom hajpu, Air Jordan su tražili  ljudi svih uzrasta, rasa i klasa.

Patike su bile lagane na nogama, fleksibilne i moderne. Pobeda Jordana za NBA novajliju godine 1985. svakako nije naštetila ni popularnosti brenda. Njegov talenat i samouverena ličnost pomogli su da se patike prodaju kao povezane sa uspehom i trendovskom modom. 

Sa tako velikom potražnjom, merenje prevelike ponude je bilo teško. Nike je na kraju proizveo previše Air Jordan 1. Patike su postale neprestana karakteristika na policama prodavnica, često po sniženim cenama. 

To je dovelo do njegovog pojavljivanja kao modnog proizvoda, jer su ga svi nosili i počeo je da se smatra bezvremenskim na sličan način kao i sve zvezde Converse. Air Jordan II je objavljen sledeće godine, a filijala Nike-a je izdavala nekoliko parova Jordan patika godišnje od svog osnivanja, a broj 36 je objavljen 17. oktobra 2020. 

Ikonski ‘Jumpman’ logo je počeo da se pojavljuje na Jordan III, koji potiče sa snimanja fotografija u časopisu Life 1994. za Olimpijske igre te godine. Na snimanju je Džordan izveo balet u vazduhu iz skoka sa mesta, a ostalo je, kako kažu, istorija.

Rast brenda Air Jordan

Brend Air Jordan je odigrao veliku ulogu u Nikeovom rastu od autsajdera do lidera na tržištu sportske obuće, posebno u košarci. Dok je Converse ranije bio dominantna sila na terenu ’80-ih, Nike sada poseduje 86% tržišnog udela na tržištu košarkaške performanse od 2020. 77% NBA igrača je nosilo Nike ili Jordan patike tokom sezone ’19/20.

Dok brendovi poput Reeboka zarađuju manji prihod nego pre deceniju, Nike je u poslednjoj finansijskoj godini zaradio 40 milijardi dolara prihoda. Ovo je bilo 60% više od Adidasa u istom periodu. Sam Džordan je zaradio oko 1,3 milijarde dolara od saradnje sa Nikeom, što je uspešno partnerstvo za obe strane dok je njegov uspeh na terenu nastavio da pokreće brend kroz 90-te. 

5 puta najkorisniji igrač NBA i 6 NBA šampionata govore sami za sebe. Džordan je bio toliko dominantan da je čak 1988. Osvojio nagradu i za najboljeg odbrambenog igrača.

Kada se Džordan penzionisao (poslednji put) 2003. godine, druge zvezde u usponu, kao što su Karmelo Entoni i Blejk Grifin, počele su da dobijaju sponzore od brenda Jordan. Škole su takođe počele da dobijaju Air Jordan sponzorstva, što je dovelo do povećane popularnosti zbog veće raznolikosti boja patika. Air Jordan bredn se kasnije u 21. veku proširio na VNBA.

Rast brenda nije ugušio evoluciju. Tokom 2000-ih Air Jordan je počeo da proizvodi patike za performanse za sportiste u drugim sportovima kao što su golf, tenis, boks i bejzbol. Jordan je sarađivao sa raznim brendovima i zabavljačima. 

Prvi je bio 2005. godine sa UNDFTD, međunarodnom prodavnicom vrhunskih patika. Sledeći je bio onaj sa Eminemom iste godine. Džordan je od tada sarađivao sa Levi’som, globalnim umetnikom Drakeom i njegovom modnom linijom OVO (October’s Veri Ovn), Macklemoreom itd.

Brend se takođe nije plašio da spoji različite Jordane sa drugim Nike brendovima, sa fuzijom sa Air Force 1s početkom u 2010. Godini.

PSG i Air Jordan

Brend u vlasništvu kompanije Nike se još više proširio poslednjih godina, ušao je u fudbalsku odeću 2018. godine u vidu trogodišnjeg ugovora sa francuskim fudbalskim klubom Pari Sen Žermenom za proizvodnju odeće za trening, visoke performanse i stil života za šampione Lige 1

PSG Air Jordan

Odeća uključuje brend Air Jordan koji se pojavljuje na dresovima PSŽ-a tokom utakmica UEFA Lige šampiona, kao i PSG Air Jordan patike po meri. Ova saradnja se pokazala uspešnom, a prodaja dresova PSŽ-a u SAD porasla je za 470% godinu dana nakon sporazuma. PSŽ je ostvario 60 miliona evra prodaje od partnerstva u 2019. Ovi događaji su doveli do toga da je ugovor između dve strane produžen do 2022. Godine.

Air Jordan je sada brend od 10 milijardi dolara, koji je zarađivao 3,1 milijardu dolara od fiskalne godine 2019. Sa svojim sve većim globalnim uticajem, Jumpman bi uskoro mogao biti uobičajen u svakom sportu i u svakom domaćinstvu.

S obzirom na kulturni uticaj MJ-a i njegovog istoimenog brenda, suludo je čitati da je Džordan razmišljao da preskoči taj Nike sastanak 1984.

Često postavljana Pitanja (FAQ)

  1. Kako je nastao Air Jordan kao brend? Brend je nastao saradnjom između Nike-a i Majkla Džordana, započevši sa potpisivanjem ugovora 1984. godine.
  2. Koje su bile prve Air Jordan patike? Prve Air Jordan patike predstavljene su 1985. godine, postavši brzo popularne i inovativne u dizajnu.
  3. Koje karakteristike čine Air Jordan patike posebnim? Patike su poznate po svom jedinstvenom dizajnu, udobnosti i vezu sa košarkaškom legendom Majklom Džordanom.
  4. Kako se Air Jordan razvijao kao modni brend? Brend se razvio i proširio na različite sportske i modne artikle, postajući simbol u košarci i modi.
  5. Kakav je kulturni uticaj brenda Air Jordan? Air Jordan je imao značajan uticaj na sportsku i urbani modni svet, postavši simbol uspeha i prestiža.

Za više ovakvih zanimljivih priča iz sveta košarke, pratite Blog Sport!

SEO specijalista sa velikim interesovanjem za sport, posvećen istraživanju i deljenju uzbudljivih priča iz sveta Fudbala, Košarke, Formule 1 i Tenisa. Pozivam vas da otkrijete inspirativne sadržaje na BlogSport-u!

Podeli na drištvenim mrežama: