Formula 1 – Top 10 najboljih vozača

Formula 1 vozaci
5
(2)

Blog Sport vam predstavlja najbolje vozače koje je Formula 1 imala svih ovih godina!

772 vozača su učestvovala u trkačkom vikendu Formule 1, od kojih su 34 postigla vrhunsku slavu u motosportu osvajanjem svetskog šampionata F1 vozača. Ali ko je najbolji vozač F1 ikada?

Statistika nikada ne laže, ali ova lista je zasnovana na holističkom nasleđu svakog vozača, procenjujući njihov uticaj na stazi i njihov širi doprinos društvu u auto-moto sportu izvan ključnih statistika Formule 1.

10. Sebastijan Fetel

4 svetske titule F1 (2010-2013), 53 pobede u Formuli 1.

Fetel je doživeo brz uspon, oponašajući svog sunarodnika i heroja Mihaela Šumahera.

Stalni vozač od 2007. godine, Fetel je bio najmlađi pobednik trke Formule 1 2008. i njen najmlađi šampion 2010. sa 23 godine.

Usledile su još tri titule, sa dominantnim sezonama 2011. i 2013. koje su posebno izazivale dalja poređenja sa Nemačkom legendom, Šumaherom.

Poput Mihaela Šumahera, Sebastijan Fetel je bio predodređen da se pridruži Ferariju, ali brojni neuspeli izazovi za titulu, obasuti neiznuđenim greškama, narušili su njegovu reputaciju u kasnijim trkačkim godinama i sprečili ga da nadmaši brojne druge vozače na ovoj listi legendi.

Formula 1 vozaci - Sebastijan Fetel

U svojim mlađim godinama, Sebastijan Fetel je bio nemilosrdan operater koji je ponekad otišao predaleko.

Ignorisao je naređenja tima da pretekne timskog kolegu Marka Vebera u Maleziji 2013. i namerno je udario u Mercedes Luisa Hamiltona ispod sigurnosnog automobila na velikoj nagradi Azerbejdžana 2017.

Vremenom se Fetelov borbeni stav ublažio, ali njegova pažnja posvećena detaljima nikada nije jenjavala.

Dugovečnost njegovog doprinosa timskim izveštajima bila je ozloglašena među F1 bratstvom sve do kraja njegove F1 karijere 2022.

Sebastijan Fetel je takođe postao veliki ambasador za moderna društvena pitanja od značaja za F1.

Biće zanimljivo gledati njegove sledeće korake sada kada se povukao iz Formule 1.

9. Džeki Stjuart

3 titule sveta F1 (1969, 1971, 1973), 27 pobeda u trkama Formule 1.

Škot koji ne voli baš puno da priča bio je gigant 1960-ih i ranih 1970-ih i prvi pravi ambasador van staze koji je insistirao na promenama u sportu u interesu bezbednosti.

Stjuart se pojavio sa timom BRM-a 1965. godine, kao timski kolega velikog Grejema Hila.

Prelazak u tim Matra, koji je postao Tirel, pokazao se odlučujućim jer je stigao do tri udobne svetske titule F1 1969, 1971. i 1973.

Nakon što je bio zarobljen u svom bolidu nakon sudara 1966. godine, iz kojeg je spašen zahvaljujući kolegama vozačima i ključu od ventilatora, Stjuart je logično postao najglasniji za bezbednost vozača.

Njegov uticaj u ovom pogledu ostavlja još veće nasleđe u auto-moto sportu od bilo koje pobede na trkama ili svetske titule Formule 1.

Poboljšane barijere, obavezne kacige i pojasevi, kao i sveobuhvatan tim hitne službe su sve oblasti za koje je Stjuart morao da se zalaže, često u pozadini šire kritike kolega vozača, navijača i vlasnika staza.

Stjuart se povukao kao aktuelni svetski šampion, na vrhuncu svoje karijere posle 9 sezona.

Da je nastavio karijeru, možda je mogao da uzme dalje šampionate i da se potrudi da bude još veća legenda.

8. Fernando Alonso

2 titule sveta F1 (2005 i 2006), 37 pobeda u trkama *

Malo je čudno da se najiskusniji vozač Formule 1 može pohvaliti samo dve svetske titule uz svoje ime.

Izvođač vrhunske doslednosti i otvorenog tempa u svakom timu, Alonso je iznova i iznova dokazao svoju sposobnost da podigne bolid na pozicije koje jednostavno “ne zaslužuju”.

Njegov trijumf 2005. bio je zasnovan na redovnim podijumima, nadmašivši bržeg, ali nepouzdanog Kimija Raikonena u Meklarenu.

U 2006. godini, borio se sa veteranom Mihaelom Šumaherom, izišavši kao pobednik u borbi koja je trajala čitavu sezonu.

Formula 1 vozaci - Fernando Alonso

Propustio je titulu svetskog prvaka 2007, 2010. i 2012. uz strašne bodovne razlike – samo 8 bodova ga deli od petostrukog svetskog šampiona.

Fernando Alonso je bio žrtva pogrešnog mesta, pogrešnog vremena u neviđenim razmerama, ostavljajući timove u trenutku kada postaju konkurentniji.

Međutim, vatreni Španac mora da preuzme odgovornost za izbore svog tima.

Njegov neverovatno borben pristup ga je izbacio iz nekih timova, dok je u drugim prilikama postao nestrpljiv i napuštao timove baš kada su postali brži.

Sa 41 godine, on još ne pokazuje znake usporavanja.Čak naprotiv, i dalje ima te iskre u njemu!

Velika nada je da će mu konačno moći da dobije bolid koji pobeđuje na trkama po prvi put posle više od decenije i da pokaže svoju pravu vrednost najnovijoj generaciji navijača F1.

7. Niki Lauda

3 titule sveta F1 (1975, 1977 i 1984), 25 pobeda u trkama

Kako ga je neslavno prozvao rival za titulu iz 1976. Džejms Hant, ‘Pacov’ je mnogima drag zbog njegove neverovatne moći oporavka i dugovečnosti njegovog uticaja na sport.

Čvrsti Austrijanac se pojavio sa BRM-om i zapeo za oko Encu Ferariju, koji ga je doveo u Maranelo 1974.

Niki Lauda je sledeće sezone osvojio svetsku titulu.

Laudina priča iz 1976. je dokumentovana u holivudskom filmu „Rush“.

Komotno je vodio u šampionatima, zamalo je poginuo u nesreći na Nirburgringu, zadobivši opekotine trećeg stepena i udišući isparenja pre nego što je izvučen iz zapaljene olupine bolida.

Odlučan da ne izgubi od Hanta, samo šest nedelja kasnije vratio se u Formulu 1 i završio na 4. mestu u Monci, a njegova bandana bila je prekrivena krvlju na kraju trke.

Lauda je na kraju izgubio bod od Hanta, ali je povratio titulu sledeće godine.

Usledio je sukob sa Ferarijem i on se povukao 1979. godine, ali se vratio tri godine kasnije i osvojio treću titulu 1984. sa Meklarenom.

Niki Lauda je ostao u velikoj meri uključen u Formulu 1 do svoje smrti 2019. godine, sa glavnim savetodavnim i upravljačkim ulogama u Ferariju i Jaguaru.

Takođe mu se pripisuje značajna uloga u nadgledanju sveobuhvatnog Mercedesovog tima 2010-ih.

6. Alan Prost

4 svetske titule F1 (1985,1986,1989,1992), 51 pobeda u trci

Jedini francuski šampion sveta, „Profesor“, bio je klinički efikasan trkač koji je svojim uglađenim stilom uzeo i pobedio neke od najboljih u F1 generacijama.

Debitantsku sezonu sa Meklarenom 1980. pratio je prelazak u Reno godinu dana kasnije, gde je ubrzo postao pobednik trke.

Povratkom u Meklaren izgubio je titulu za pola boda u odnosu na svog timskog kolegu Nikija Laudu 1984, pre nego što je osvojio uzastopne titule 1985. i 1986. godine.

Alan Prost je bio primoran da prilagodi pomalo neobičan karakter za borbu protiv Ajrtona Sene, koji mu se pridružio u Meklarenu 1998.

Formula 1 vozaci - Alan Prost

Očajnički želeći da osvoji titulu 1989. nakon što je izgubio od Sene prethodne godine, tenzije su proključale između njih dvojice, a Prost je na kraju odlučio da ne izbegne nesreću u Japanu sa svojim rivalom.

Oba vozača su eliminisana i time je Prost mogao da preuzme titulu.

Izbačen je iz tima zbog animoziteta, Alan Prost se pridružio Ferariju, ali je Sena uzeo titulu 1990. godine, a brazilski vozač se osvetio tako što ga je izbacio – još jednom na stazi Suzuka u Japanu.

Prosta je Ferari otpustio 1991. zbog kritikovanja tima, ali je nakon godinu dana odmora usledila dominantna sezona 1993. gde je sa Vilijamsom došao do titule.

Alan Prost se zatim povukao i vodio francuski Formula 1 tim pod svojim imenom od 1997. do 2001. godine.

Pod pritiskom nacionalne vlade, tim nije uspeo da ispuni početna obećanja i povukao se pod oblakom finansijskih izazova.

5. Džim Klark

2 svetske titule F1 (1963. i 1965.), 25 pobeda u trkama

Izuzetno redak čovek iz jednog tima, škotski farmer je bio generacijski talenat koji je prerano uzet.

Klark je ikona zbog svog partnerstva sa Lotus dizajnerom Kolinom Čepmenom, koji je dizajnirao bolide koji su ga odveli do slave na dva svetska prvenstva.

Kao veoma svestran vozač, takođe je osvojio Indi 500 i završio treći u Le Manu, samo mu je nedostajala „Triple kruna“ u auto-moto sportu. Učestvovao je u trkama NASCAR, Touring Car itd.

Džim Klark je poginuo u trci Formule 2 1968. godine, sa 32 godine, i verovatno bi osvojio još titula bez takve tragedije.

Kao rezultat toga, Klarkovo divljenje među vršnjacima ga uzdiže iznad drugih, uspešnijih vozača.

4. Mihael Šumaher

7 svetskih titula F1 (1994, 1995, 2000-2004), 91 pobeda u trkama.

Nemilosrdni radnik i vrhunski prirodni talenat, Mihael Šumaher je postao istaknuta figura auto-moto sporta 2000-ih kroz svoju dominaciju sa Ferarijem.

Pre toga usledio je jednokratni debi sa Jordanom 1991. godine, u kojem je Šumaher toliko impresionirao da je obezbedio trkačko mesto sa timom Benetona za sledeću trku.

Ubrzo je postalo očigledno da je on poseban talenat, i on je pobedio Dejmona Hila u kontroverznoj tituli vozača 1994. godine, pre nego što je osvojio šampionat 1995. godine daleko lakše.

Prelazak u Ferrari usledio je 1996. godine, koji nije uspeo da osvoji titulu vozača od 1979. godine.

Nakon što se približio 1997. i 1998. Šumaher je pobedio 2000. godine i započeo najdominantniji period u sportu, uzevši 5 uzastopnih titula vozača.

Formula 1 vozaci - Mihael Sumaher

Mihael Šumaher se povukao 2006. godine, ali se šokantno vratio sa Mercedesom 2010. godine.

Nikada nećemo saznati da li su bile tri godine udaljene od takmičenja ili starost, ali rezultat je bio da je Šumaher bio senka vozača koji je postao najuspešniji vozač svih vremena.

Uzeo je samo jedan podijum u tri sezone.

Šumaherova nemilosrdnost je takođe prerasla u otvorenu prevaru u više navrata, što je dodatno narušilo njegovu reputaciju.

Namerno se zabio u Žaka Vilneva tokom poslednje trke sezone 1997. u Španiji, dok se borio za svetsku titulu.

2006. je namerno napravio grešku u svom poslednjem kvalifikacionom krugu dok je vodio u Monaku, što znači da nijedan drugi vozač nije mogao da poboljša svoje vreme u krugu i obezbedio pol poziciju.

3. Luis Hamilton

7 titula sveta F1 (2008, 2014-2015, 2017-2020), 103 pobede u trkama.

Jedini tamnoputi vozač koji se ikada takmičio u Formuli 1, Hamilton je nadmašio Šumahera kao statistički najuspešniji vozač u istoriji “najbržeg cirkusa na svetu”..

Otkako se pojavio na sceni 2007. sa Meklarenom i propustio titulu svetskog prvaka za jedan bod, osvetljava stazu u trkama tokom svake sezone.

Da, imao je najdominantniji bolid za najmanje 4 svoje svetske titule, ali Hamilton je iznova i iznova dokazao da je sposoban za performanse o kojima malo ko može da sanja.

Uvek je vozio besprekorno po kišnim uslovima (jedan od najboljih pokazatelja prirodnog talenta), i uspeo je da istisne podijume i pobede u trkama kada mu je predstavljena nekonkurentna mašina.

Formula 1 vozaci - Luis Hamilton

Da nije bilo pogrešne primene pravila od strane direktora trke, Hamilton bi bio svetski šampion 2021.

Ipak, Hamiltonovo nasleđe biće mnogo više od pobeda i titula.

On je inspirisao čitavu generaciju dokazujući da Formula 1 ne mora da bude igralište belaca i bogatih ljudi.

On je otvoreni ambasador za održivost u motosportu, rasnu jednakost i prava LGBTKiA+.

Takođe je pokrenuo izveštaj o nedostatku raznolikosti u svim ulogama u motosportu i stvorio dobrotvornu fondaciju za promovisanje nedovoljno zastupljenih grupa.

Sa 37 godina, nema sugestije da je još završio, pa možda Hamilton ima vremena da se založi da bude još više na listi kroz akciju na stazi i van nje.

2. Huan Manuel Fanđo

5 titula sveta F1 (1951, 1954-1957), 24 pobede u trkama.

Činjenica da je Fanđov broj svetskih titula ostao rekordan više od 45 godina govori mnogo o njegovom nasleđu.

Argentinac je osvojio titulu u pet od sedam punih sezona u kojima je učestvovao, a u ostalima je završio kao drugoplasirani.

Takođe je osvojio šampionat u četiri različita tima (Alfa Romeo, Mercedes, Ferari i Maserati) – nijedan drugi vozač nije pobedio u više od dva tima.

Njegov procenat pobeda od 46% je veći od bilo kog drugog vozača, što je zaista zapanjujuće s obzirom na pouzdanosti bolida iz 1950-ih.

Fanđo je već imao 41 godinu kada je Formula 1 postala sport (1950.) Koliko je mogao da postigne da je postojao u njegovim 20-im i 30-im?

Međutim, nije samo statistika ono što čini Fanđa da bude najveći vozač svih vremena.

Njegova najpoznatija trka je njegova poslednja pobeda 1957. godine.

Bio je više od 45 sekundi iza lidera nakon sporog zaustavljanja u boksu, Fanđo je oborio rekord kruga Nirburgringa u devet od narednih deset krugova i preuzeo vođstvo u poslednjem krugu.

1. Ajrton Sena

3 titule sveta F1 (1988, 1990 i 1991), 41 pobeda u trkama.

Skoro 30 godina od njegove tragične smrti, Ajrton Sena se smatra najtalentovanijim vozačem koji je ikada nastupio u Formuli 1.

Zagonetni Brazilac osvojio je srce nacije svojim bezgraničnim talentom, agresivnim stilom, nepokolebljivom strašću i željom da pobedi bez obzira na ceh.

Mnogi vozači su označeni kao majstori po kišnim uslvoima, ali Sena je zaista najbolji vozač Formule 1 na kiši.

Njegov prodor je došao u Monaku u njegovoj početničkoj sezoni, rvajući se sa svojim nekonkurentnim Tolemanom do drugog mesta u teškim uslovima.

Prelazak u Lotus 1985. bio je katalizator za prvu pobedu na trci u Estorilu, ponovo po kišnim uslovima.

Njegova prva svetska titula je obezbeđena u Japanu 1988. godine, pobedivši uprkos tome što je odugovlačio sa svojim Meklarenom na startu i pao na 15. mesto. Pogađate – bila je mokra staza.

Najbolji krug u istoriji F1 takođe pripada Seni na kišnim uslovima.

Formula 1 vozaci - Ajrton Sena

Na Velikoj nagradi Evrope 1993. prestigao je četiri bolida u prvom krugu.

Kao i mnogi drugi velikani, Sena je bio manjkav pojedinac, a nemilosrdnost ga je nadvladala.

Nakon što je 1989. godine pao u politički rat sa Prostom, uzeo je stvari u svoje ruke 1990. i uleteo pravo u Francuza velikom brzinom kako bi obezbedio svetsku titulu.

Ko zna koliko je titula mogao da uzme da su stvari funkcionisale drugačije!

Ajrton Sena je imao nesreću što je izostao protiv Prosta 1989. i imao je nekonkurentnu mašineriju 1992. i 1993. godine, u kojoj su dominirali sofisticirani Vilijamsovi bolidi.

Bilo je tragično kada se konačno dočepao Vilijamsa 1994. godine, imao sudar u Imoli, a komad krhotina mu je probio kacigu.

Ajrton Sena takođe ostavlja ogromno nasleđe van koloseka. Bio je pravi patriota i duboko mu je stalo do rešavanja siromaštva u Brazilu.

Institut Ajrtona Sene je osnovan u njegovo sećanje i pružio je obrazovanje milionima brazilske dece.

Sena je mogao da nađe stisak i vreme tamo gde drugi jednostavno ne mogu. Mogao je da odvede bolid bliže barijeri, pronalazeći desetinke sekunde iznad ostalih.

Često postavljana Pitanja (FAQ)

  1. Ko su najbolji vozači Formule 1 svih vremena? Lista uključuje Ajrtona Senu, Huan Manuela Fanđa, Luisa Hamiltona, Mihaela Šumahera, Alana Prosta, Džima Klarka, Nikija Laudu, Fernanda Alonsa, Džekija Stjuarta i Sebastijana Fetela.
  2. Zašto je Ajrton Senna smatran najboljim? Senna je poznat po svojoj agresivnosti, strasti i izuzetnim veštinama, posebno u kišnim uslovima.
  3. Kakva je istorija uspeha Huan Manuela Fanđa? Fanđo je osvojio pet svetskih titula i bio je poznat po svojim izvanrednim vozačkim sposobnostima u različitim timovima.
  4. Koje su ključne karakteristike Luisa Hamiltona? Hamilton se ističe svojom doslednošću, brojnim pobedama i inicijativama za raznolikost i održivost u sportu.
  5. Kakav je uticaj imao Mihael Šumaher na Formulu 1? Šumaherov rekord u sedam svetskih titula i 91 pobeda u trkama ga čini jednim od najdominantnijih vozača u istoriji sporta.

Za više ovakvih zanimljivih blog postova iz sveta Formule 1, pratite Blog Sport!

Koliko vam se dopao ovaj Blog?

Prosečna ocena 5 / 5. Broj glasova: 2

Budi prvi koji će oceniti ovaj Blog!

SEO specijalista sa velikim interesovanjem za sport, posvećen istraživanju i deljenju uzbudljivih priča iz sveta Fudbala, Košarke, Formule 1 i Tenisa. Pozivam vas da otkrijete inspirativne sadržaje na BlogSport-u!

Podeli na drištvenim mrežama: